مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش های مختلف آموزش بر میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان

صفحات

 صفحه شروع 144 | صفحه پایان 150

چکیده

 سابقه و هدف: آگاهی دادن به جامعه از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهانی از مسوولیت های دندانپزشکان است. با توجه به اهمیت آگاهی ازعوارض مصرف دخانیات درترک سیگار و نیز تاثیر آن برروی انتقال به بیماران, لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر یک دوره آموزش حضوری و یک دوره آموزش غیر حضوری و مقایسه آن با گروه شاهد بر میزان آگاهی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان انجام شد.مواد و روش ها: تحقیق به روش تجربی بر روی تعداد 60 نفر از دانشجویان دندانپزشکی ترم ششم انجام شد. میزان آگاهی ایشان از عوارض مصرف دخانیات بر روی حفره دهانی با تعداد 10 سوال در مورد عوارض مصرف دخانیات در حفره دهانی به عنوان پیش آزمون تعیین شد. به هر سوال یک نمره اختصاص داده شد. دانشجویان درمطالعه به 3 گروه تقسیم شدند. در گروه تجربی 1 دوره آموزشی 90 دقیقه ای با استفاده از اسلاید و توسط استاد مربوطه و به گروه تجربی 2 لوح فشرده از همان محتویات آموزش و به صورت غیر حضوری و در گروه شاهد اقدامی انجام نشد. بعد از 3 هفته مجددا همان آزمون از همه دانشجویان به عمل آمد. تغییرات آگاهی از عوارض مصرف سیگار در 3 گروه با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت.یافته ها: افراد سه گروه از لحاظ سن و جنس مشابه بودند. (P<0.7) میزان تغییرات آگاهی درگروه شاهد 0.35±0.93 و در گروه تجربی 2 تجربی 1.15±0.75 و درگروه تجربی 1, 3.15±0.81 بود. (0.001> P) نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش سبب افزایش میزان آگاهی از عوارض مصرف دخانیات می شود و روش آموزش حضوری (سنتی) نسبت به روش آموزش غیر حضوری (مجازی) در آگاهی از عوارض مصرف دخانیات ارجح می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علائی، آرزو، فرخ نیا، ترانه، ولائی، ناصر، و تقی نژاد، الهه. (1396). بررسی تاثیر روش های مختلف آموزش بر میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان. تحقیق در علوم دندانپزشکی، 14(3 (پیاپی 53))، 144-150. SID. https://sid.ir/paper/503055/fa

    Vancouver: کپی

    علائی آرزو، فرخ نیا ترانه، ولائی ناصر، تقی نژاد الهه. بررسی تاثیر روش های مختلف آموزش بر میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان. تحقیق در علوم دندانپزشکی[Internet]. 1396؛14(3 (پیاپی 53)):144-150. Available from: https://sid.ir/paper/503055/fa

    IEEE: کپی

    آرزو علائی، ترانه فرخ نیا، ناصر ولائی، و الهه تقی نژاد، “بررسی تاثیر روش های مختلف آموزش بر میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی از عوارض مصرف دخانیات در حفره دهان،” تحقیق در علوم دندانپزشکی، vol. 14، no. 3 (پیاپی 53)، pp. 144–150، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/503055/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button