Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

231
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تعهد کاری استادان و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان گلستان)

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 66

چکیده

 این مقاله, به بررسی میزان تعهد کاری استادان و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن در استان گلستان پرداخته است. هدف از انجام این تحقیق, ارائه اطلاعات و راهکارهایی جهت تاثیرگذاری بر میزان تعهد کاری استادان بوده است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری آن, شامل کلیه استادان شاغل در دانشگاه های شرق استان گلستان بوده است, که تعداد257 نفر (برابر با کل جامعه آماری) به روش تمام شماری پرسشنامه مربوطه را تکمیل کردند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه استانداردشده تعهد سازمانی به صورت متناسب سازی شده؛ و برای سنجش سایر متغیرها از پرسشنامه محقق ساخته با اعتباریابی (a=0.82) استفاده شده است. تحلیل توصیفی داده ها نشان داده است که 19.6 درصد از پاسخگویان دارای تعهدکاری در سطح بالا و 68.8 درصد از پاسخگویان دارای تعهدکاری در سطح متوسط و 11.6 درصد از پاسخگویان دارای تعهد کاری در سطح پایین بوده اند. نتایج تحلیل همبستگی بین متغیرهای وابسته و مستقل نشان داده است که بین تعهد کاری استادان با متغیرهای: اعتقادات مذهبی, وجدان کاری, اهمیت شغل برای فرد, خود اثربخشی, سرمایه گذاری های مادی و معنوی فرد برای شغل, انگیزه پیشرفت, منزلت شغل, شغل دوم, انسجام, فرصت پیشرفت, اعتماد سازمانی, درک عدالت سازمانی, درک حمایت سازمانی, پذیرش مدیریت, مشارکت در تصمیم گیری ها, هماهنگی سازمانی, تنوع در نظام ارتباطات و تبادل اطلاعات سازمان, رضایت شغلی, درک اهمیت شخص برای سازمان, تضاد نقش, بار نقش, شفافیت نقش, میزان حقوق, تمایل به ترک کار, احساس تعلق به سازمان, کار داوطلبانه, استقلال در کار, روابط انسانی و اخلاقی در سازمان, کنترل سازمانی و اصرار به ادامه کار رابطه معنادار وجود دارد. اما بین تعهد کاری استادان با متغیرهای: جنس, سن, نوع استخدام, تاهل, موقعیت کارآزمودگی, تبعیت خواهی و مشارکت کاری هیچ رابطه معنی داری مشاهده نشده است. بررسی مدل رگرسیونی عوامل موثر بر تعهد کاری استادان نشان داده است که این عوامل می توانند 69.9 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند. نتایج تحلیل مسیر- پس از محاسبه اثرات علی کل- نشان داده است که متغیر اصرار به ادامه کار بالاترین سهم در تبیین را به عهده داشته است و پس از آن به ترتیب: احساس تعلق به سازمان, فرصت پیشرفت, مشارکت در تصمیم گیری, استقلال در کار, انگیزه پیشرفت, شفافیت نقش, بار نقش و سرمایه گذاری مادی و معنوی در مراتب بعدی این تحلیل قرار گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینیان، صدیقه، و اسکندری چراتی، آذر. (1392). بررسی تعهد کاری استادان و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان گلستان). مطالعات جامعه شناختی ایران، 3(11)، 55-66. SID. https://sid.ir/paper/504018/fa

    Vancouver: کپی

    امینیان صدیقه، اسکندری چراتی آذر. بررسی تعهد کاری استادان و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان گلستان). مطالعات جامعه شناختی ایران[Internet]. 1392؛3(11):55-66. Available from: https://sid.ir/paper/504018/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه امینیان، و آذر اسکندری چراتی، “بررسی تعهد کاری استادان و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان گلستان)،” مطالعات جامعه شناختی ایران، vol. 3، no. 11، pp. 55–66، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504018/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا