مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,117
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320)

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 77

چکیده

 با مطالعه تاریخ و نگاهی به تحولات معماری در طی زمان شاهد تغییرات ظاهری و نیز بعضا ساختاری در شکل گیری بناهای مختلف هستیم. این تغییرات ناشی از بسیاری عوامل نظیر تحولات اجتماعی, سیاسی, فرهنگی, شیوه زندگی مردمان و حتی نحوه تفکر حاکمان بوده است. گاهی این تغییرات تاثیر مستقیم بر هویت معماری بناها گذاشته, آنچنان که با مطالعه تاریخ ساخت مدارس نیز این مطلب را قابل تعمیم می یابیم. در دوره قاجار و پهلوی شاهد تغییرات کالبدی در ساختمان بناهای آموزشی هستیم که یکی از مهم ترین عوامل آن تغییر در نظام آموزشی است, هدف از این نوشتار نیز بررسی تاثیر دگرگون شدن نظام آموزشی بر تغییر هویت معماری مدارس است. به دلیل گستردگی ساخت مدارس و گذراندن بخش زیادی از دوران کودکی و نوجوانی هر فرد در آن, بحث وجود هویت و احیای اصول معماری ایرانی در آن اهمیت ویژه ای می یابد و از سویی دیگر آگاهی نسبت به عامل این تغییرات ما را در بازشناخت تاریخ یاری خواهد کرد. بدین منظور پس از بررسی وضعیت اجتماعی و تحولات نظام آموزشی, مدارس ساخته شده در این دو دوره طبقه بندی شد و سپس شاخص های هویتی مدارس اصیل ایرانی استخراج و از مقایسه با مدارس ساخته شده در این دوران میزان هویت مندی آنها ارزیابی شد. نتایج حاکی از کمرنگ شدن هویت ایرانی اسلامی مدارس پس از تحول نظام آموزشی در دوره پهلوی است. رویکرد مقاله توصیفی تحلیلی و نوع پژوهش کیفی و روش جمع آوری اطلاعات اسنادی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی پور، مریم سادات، و ذاکری، محمدمهدی. (1396). تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320). مطالعات ملی، 18(4 (72))، 59-77. SID. https://sid.ir/paper/504753/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی پور مریم سادات، ذاکری محمدمهدی. تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320). مطالعات ملی[Internet]. 1396؛18(4 (72)):59-77. Available from: https://sid.ir/paper/504753/fa

    IEEE: کپی

    مریم سادات رضوی پور، و محمدمهدی ذاکری، “تاثیر تحول نظام آموزش بر هویت معماری مدارس دوره قاجار و پهلوی (1255-1320)،” مطالعات ملی، vol. 18، no. 4 (72)، pp. 59–77، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504753/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button