مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 00 | صفحه پایان 00

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش پرستاران و دانشجویان پرستاری در مورد اصول و ارزشهای معنوی به درک عمیق از مشکلات و تصورات اخلاقی در آنها کمک می کند. با این حال, موضوع معنویت در محتوای آموزشی لحاظ نشده است. هدف از انجام این پژوهش, بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی در دانشجویان پرستاری در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش مداخله ای شاهددار تصادفی در سال 1399 بود که 58 نفر از دانشجویان ترم 7 پرستاری دانشکده طبس و فردوس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده شامل, پرسشنامه همدلی جفرسون و فرم اطلاعات دموگرافیک بود. برنامه آموزش مراقبت معنوی در گروه مداخله به صورت کارگاه 5 جلسه ای (4جلسه 90 دقیقه ای و یک جلسه 120 دقیقه ای ) که سپس یک پیگیری دو ماهه انجام شد. با استفاده از چک لیست­ های طراحی شده ارائه گردید. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 با کمک آمار توصیفی و استنباطی( آزمون تی مستقل, تی زوجی, تحلیل کواریانس و خی دو) در سطح معناداری 05/0 P < مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ملاحظات اخلاقی: پس از اخذ کد اخلاق, پژوهشگر به محیط های پژوهش مراجعه کرد و پس از معرفی خود به نمونه های پژوهش و توضیح اهداف مطالعه به آنان, رضایت آگاهانه کتبی جهت شرکت در پژوهش از دانشجویان اخد نمود. یافته ها: میانگین نمره همدلی قبل از مداخله در دانشجویان دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری نداشت (98/0=p) ولی بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله در دانشجویان گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری بیشتر بود (001/0p<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مراقبت معنوی همدلی دانشجویان پرستاری را ارتقاء می دهد. لذا برگزاری دوره های آموزش مراقبت معنوی به دانشجویان پرستاری را به مدیران و برنامه ریزان آموزشی توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، رضا، وقارسیدین، سیدابوالفضل، طاهری، فاطمه، و نیک خواه بیدختی، اسما. (1399). بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی دانشجویان پرستاری. اخلاق پزشکی، 14(45 )، 00-00. SID. https://sid.ir/paper/507203/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی رضا، وقارسیدین سیدابوالفضل، طاهری فاطمه، نیک خواه بیدختی اسما. بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی دانشجویان پرستاری. اخلاق پزشکی[Internet]. 1399؛14(45 ):00-00. Available from: https://sid.ir/paper/507203/fa

    IEEE: کپی

    رضا رضایی، سیدابوالفضل وقارسیدین، فاطمه طاهری، و اسما نیک خواه بیدختی، “بررسی تأثیرآموزش مراقبت معنوی بر همدلی دانشجویان پرستاری،” اخلاق پزشکی، vol. 14، no. 45 ، pp. 00–00، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507203/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button