مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تاکید بر ارزش های نهفته آموزش در مشهد (نمونه مورد مطالعه: مدرسه سلیمان خان و یادگار دکتر علی شریعتی)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

کلیدواژه

مدرسه سلیمان خان (قاجار) و شاه رضا (پهلوی) 

چکیده

 مدرسه پس از محیط خانواده محلی برای آموزش و همچنین پرورش افراد جامعه و سلامت آن محسوب می شود, در حال حاضر آموزش علمی, اخلاقی, اجتماعی و فرهنگی افراد رابطه جداناپذیری با حضور در مدارس دارد, در این میان ساختار فضایی بر رفتار و روان دانش آموزش نقش بسزایی ایفا می کند, بررسی ادوار تاریخ حاکی از سیر تحول ساختار فضایی مدارس از اواخر دوران قاجار تا دوران معاصر است, این در حالی است که در ابتدای امر ساختار مدارس به تبعیت از ارزش های آموزشی مدارس پیش از خود شکل می یافت, بعد از گذشت مدت کوتاهی با تغییر نظام آموزش تعاریف نوینی از فضای آموزشی ارائه شد و نهایتا ارزش های نهفته آموزش گذشته مغفول ماند, این پژوهش با برگزیدن دو دوره تاریخی متوالی (قاجار و پهلوی) به عنوان نقطه آغازی در تغییر و تحول ساختار مدارس به صورت کتابخانه ای مفاهیم (مدارس و ساختار فضایی مدارس در دوران قاجار و پهلوی با نظر به ارزش های نظام آموزشی در این دوران) را تبیین می کند, سپس به صورت میدانی و حضور در مدارس ساختار دو مدرسه سلیمانیه (متعلق به دوران قاجاریه) و مدرسه شاه رضا (متعلق به دوران پهلوی) می پردازد بدین ترتیب ضمن بررسی مفاهیم مستخرج از بخش قبل به مقایسه تطبیقی آن دو مبادرت می ورزد, بررسی ها حاکی از آن است که ارزش هایی که در نظام آموزشی این دو مدرسه وجود داشته به دلیل تفاوت در ساختار خود, شکل گیری و ساختار فضایی مدارس را نیز همخوان با خود تغییر داده است, لذا ساختار فضایی مدرسه شریعتی در قیاس با مدرسه سلیمانیه دچار تحول بزرگی شده چراکه نظام آموزشی آن (که به صورت سنتی بوده) تحول یافته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دیواندری، جواد، برکاتی، سیده آیدا، و دشتی جوشقان، شقایق. (1397). مقایسه تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تاکید بر ارزش های نهفته آموزش در مشهد (نمونه مورد مطالعه: مدرسه سلیمان خان و یادگار دکتر علی شریعتی). معماری شناسی، 1(1 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/507660/fa

    Vancouver: کپی

    دیواندری جواد، برکاتی سیده آیدا، دشتی جوشقان شقایق. مقایسه تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تاکید بر ارزش های نهفته آموزش در مشهد (نمونه مورد مطالعه: مدرسه سلیمان خان و یادگار دکتر علی شریعتی). معماری شناسی[Internet]. 1397؛1(1 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/507660/fa

    IEEE: کپی

    جواد دیواندری، سیده آیدا برکاتی، و شقایق دشتی جوشقان، “مقایسه تطبیقی سیر تحول ساختار فضایی مدارس قاجار و پهلوی با تاکید بر ارزش های نهفته آموزش در مشهد (نمونه مورد مطالعه: مدرسه سلیمان خان و یادگار دکتر علی شریعتی)،” معماری شناسی، vol. 1، no. 1 ، pp. 1–11، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button