Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 26

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی به عنوان یکی از عوامل موثر در شکل دهی چگونگی یادگیری دانشجویان در آموزش عالی شناخته شده و کیفیت پیامدهای یادگیری به کیفیت ارزشیابی بستگی دارد. اما از آنجا که عموما ارزشیابی با اضطراب امتحان همراه است می تواند بر عملکرد فرد در آزمون تاثیر منفی داشته باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع دو گروهی قبل و بعد است که بر روی 68 دانشجوی پرستاری انجام شد. در گروه تجربه, هر چهار هفته یک امتحان تکوینی برگزار گردید. در گروه کنترل, تنها امتحان پایان ترم برگزار شد. میزان اضطراب امتحان در دو نوبت قبل و بعد از مداخله در دو گروه با پرسشنامه پنتریچ و دی گروت اندازه گیری شد. در نهایت داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میانگین و انحراف معیار اضطراب در گروه کنترل, قبل از مداخله (پیش آزمون) 18.08±5.63 و بعد از مداخله (پس آزمون) 24.96±2.37 بود که به طور معنی داری افزایش داشت (P=0.001). در گروه تجربه, میانگین و انحراف معیار اضطراب بعد از مداخله (13.72±3.31) نسبت به قبل از مداخله (18.08±5.56) کاهش معنی داری نشان داد (P=0.001). مقایسه میانگین نمره اضطراب امتحان دو گروه قبل از مداخله, اختلاف آماری معنی داری نداشت (P=0.87) اما این اختلاف بعد از مداخله معنی دار بود (P=0.001).نتیجه گیری: انجام ارزشیابی تکوینی می تواند به کنترل اضطراب امتحان دانشجویان کمک کرده و علاوه بر تاثیرات مهمی که بر یادگیری دانشجویان دارد, از پیامد منفی اضطراب بر عملکرد واقعی آنان در ارزشیابی پایانی جلوگیری کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پیروزمنش، اکبر، و ایمانی پور، معصومه. (1396). بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 10(28 )، 18-26. SID. https://sid.ir/paper/507780/fa

    Vancouver: کپی

    پیروزمنش اکبر، ایمانی پور معصومه. بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1396؛10(28 ):18-26. Available from: https://sid.ir/paper/507780/fa

    IEEE: کپی

    اکبر پیروزمنش، و معصومه ایمانی پور، “بررسی تاثیر ارزشیابی تکوینی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 28 ، pp. 18–26، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا