Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,532
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات اسید فولیک بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیر فعال در رت های آلزایمری شده از طریق تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین

صفحات

 صفحه شروع 647 | صفحه پایان 655

چکیده

 مقدمه: بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های نورودژنراتیو مغز می باشد که در آن نورون ها, به ویژه در نواحی مرتبط با اعمال شناختی, مورد تخریب می گیرند. یکی از عواملی که در پاتوژنز بیماری آلزایمر نقش موثری بازی می کند, استرس اکسیداتیو است که یک عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و سیستم آنتی اکسیدان می باشد. کوآنزیم Q10, به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی, در مکانیسم های تولید انرژی داخل سلولی و جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدهای غشایی نقش دارد و اثرات مطلوب آن در بیماری آلزایمر مشخص شده است. با توجه به این که اسید فولیک یکی از پیش سازهای مهم برای سنتز Q10 در سلول بوده, مشخص شده است که میزان آن در خون مبتلایان به آلزایمر کاهش چشمگیری می یابد, در این تحقیق اثر تجویز اسید فولیک بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیر فعال در رت مورد بررسی قرار گرفت.روش ها: تعداد 30 سر رت نر از نژاد ویستار با وزن تقریبی 50±300 گرم در سه گروه ده تایی شم, آلزایمری و آلزایمری+اسید فولیک تقسیم شدند. جهت ایجاد مدل آلزایمری در رت, داروی استرپتوزوتوسین به درون بطن های مغزی تزریق گردید و پس از آن به مدت 21 روز رت های آلزایمری تحت درمان با اسید فولیک با دوز4 mg/kg  به صورت تزریق داخل صفاقی قرار گرفتند. جهت ارزیابی یادگیری و حافظه در رت ها از آزمون رفتار یادگیری اجتنابی غیر فعال استفاده شد.یافته ها: تزریق داخل بطن های مغزی استرپتوزوتوسین موجب آسیب شدید یادگیری و حافظه در رت ها شد و کاربرد اسید فولیک از این آسیب جلوگیری کرد.نتیجه گیری: اطلاعات به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که احتمال دارد اسید فولیک منجر به درمان ضایعات شناختی در بیماری آلزایمر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی دولت آبادی، حمیدرضا، رییسی، پرهام، عزیزی ملک آبادی، حمید، علایی، حجت اله، و پیله وریان، علی اصغر. (1389). اثرات اسید فولیک بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیر فعال در رت های آلزایمری شده از طریق تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28(112)، 647-655. SID. https://sid.ir/paper/50865/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی دولت آبادی حمیدرضا، رییسی پرهام، عزیزی ملک آبادی حمید، علایی حجت اله، پیله وریان علی اصغر. اثرات اسید فولیک بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیر فعال در رت های آلزایمری شده از طریق تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1389؛28(112):647-655. Available from: https://sid.ir/paper/50865/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا دهقانی دولت آبادی، پرهام رییسی، حمید عزیزی ملک آبادی، حجت اله علایی، و علی اصغر پیله وریان، “اثرات اسید فولیک بر یادگیری و حافظه اجتنابی غیر فعال در رت های آلزایمری شده از طریق تزریق داخل بطنی استرپتوزوتوسین،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 28، no. 112، pp. 647–655، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/50865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا