مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 113

چکیده

 هدف این پژوهش, پیش بینی ابعاد خودکارآمدی (تحصیلی, اجتماعی و عاطفی) دانش آموزان بر اساس سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی خانواده است. بدین منظور, 398 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش ابعاد خودکارآمدی, مقیاس خودکارآمدی موریس و ابزار سنجش سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی, مقیاس های محقق ساخته است. برای تعیین روایی همه ابزار ها از روایی سازه و روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده و پایایی آن ها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و کودر ریچاردسون محاسبه شده است. در این پژوهش که از نوع همبستگی است, داده ها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد کالای فرهنگی, خودکارآمدی تحصیلی را و رفتارهای فرهنگی, خودکارآمدی اجتماعی را به طور مثبت و معناداری می توانند پیش بینی کنند. و کالای فرهنگی و رفتارهای فرهنگی به طور مثبت و معنادار و اعتماد به صورت منفی و معناداری می توانند خودکارآمدی عاطفی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری اساسی پژوهش حاضر این است که والدین و مدرسه ها با افزایش میزان کالای فرهنگی به عنوان بعدی از سرمایه فرهنگی, خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان را می توانند افزایش دهند. خانواده ها و مدارس با تشویق رفتارهای فرهنگی, به خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان می توانند کمک کنند و با افزایش دسترسی دانش آموزان به کالاهای فرهنگی و تشویق آنان به انجام رفتارهای فرهنگی, خودکارآمدی عاطفی آنان را می توانند ارتقاء بخشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درفشان، مریم، و یوسفی، فریده. (1396). بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی خانواده. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 28(2 (پیاپی 66) )، 91-113. SID. https://sid.ir/paper/508859/fa

    Vancouver: کپی

    درفشان مریم، یوسفی فریده. بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی خانواده. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1396؛28(2 (پیاپی 66) ):91-113. Available from: https://sid.ir/paper/508859/fa

    IEEE: کپی

    مریم درفشان، و فریده یوسفی، “بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایه های فرهنگی, اجتماعی و اقتصادی خانواده،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 28، no. 2 (پیاپی 66) ، pp. 91–113، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508859/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button