مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شکل گیری فضا در اثر پیوند مفهومی «موسیقی-ریاضی» و معماری (مطالعه موردی: جلوخان و آسمانه گنبدخانه مسجد شیخ لطف اله اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 129

چکیده

 قواعد و تناسبات در اعداد, هندسه و موسیقی, از دیرباز مورد توجه محققان بوده است. استخراج و تطبیق برخی از این قواعد, تناسبات و بررسی آن ها با معماری بناهای فاخر, از موضوعات پیچیده و همه جانبه درخور توجه می باشند. از این رو می توان در بررسی میان موسیقی و ریاضی, اقدام به تعریف معیارهایی مشخص نمود. معیارهایی که امکان تطبیق آن ها با معماری مورد سوال و کنکاش است. هدف این نوشتار یافتن رابطه بین «موسیقی و ریاضیات», «معماری و موسیقی» و «معماری و ریاضیات», و تعیین مرزبندی و نقاط مشترک میان این علوم است تا از این طریق به الگویی هندسی در جلوخان مسجد شیخ لطف اله, و نمود این رابطه ها میان آسمانه گنبدخانه این مسجد با موسیقی دست یافت. برای تحقق هدف مذکور, روابط بین معماری و موسیقی و معماری و ریاضیات, جهت تطبیق در قالب یک مفهوم به عنوان موسیقی – ریاضی, تحلیل شده که متغیرهایی نظیر تعادل, توازن و تقارن, تزئینات و تناسبات, احساس شنیداری, فلسفه اعداد, تناسبات عددی, هندسه ترسیمی و روابط عددی, از عوامل موثر در آن هستند. این تحقیق از نوع پژوهش های نظری می باشد که بخش مبانی نظری آن با روش تفسیری تاریخی انجام شده و در مطالعه موردی که بر معماری جلوخان و آسمانه گنبدخانه مسجد شیخ لطف اله, صورت می گیرد, از استدلال منطقی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد: اکثر نقاط هندسی جلوخان از نقاط شروع تا پایان, خطوط اصلی, خطوط تقارن ها, خطوط طاق ها, خطوط مقرنس ها و بسیاری از جزئیات جلوخان مسجد بر الگوی پیش فرض منطبق است. الگویی که با استفاده از تشابه دستگاه شور سل, در مدولی تلفیقی از ریاضیات و موسیقی شکل گرفته است و هارمونی زیبای این دستگاه ایرانی در جلوخان مسجد و جداره های میدان نقش جهان نیز دیده می شود. همچنین هارمونی دستگاه شور در تزئینات اوج گیرانه آسمانه مسجد نیز دیده می شود و این تزئینات هارمونیک, گواهی از زیرتر شدن نت های موسیقی و یا به عبارتی, بیشتر شدن فرکانس نت ها در دستگاه شور نیز می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تخمچیان، علی، قره بگلو، مینو، و نژادابراهیمی، احد. (1396). شکل گیری فضا در اثر پیوند مفهومی «موسیقی-ریاضی» و معماری (مطالعه موردی: جلوخان و آسمانه گنبدخانه مسجد شیخ لطف اله اصفهان). پژوهش های معماری اسلامی، 5(2 (پیاپی 15) )، 108-129. SID. https://sid.ir/paper/509060/fa

    Vancouver: کپی

    تخمچیان علی، قره بگلو مینو، نژادابراهیمی احد. شکل گیری فضا در اثر پیوند مفهومی «موسیقی-ریاضی» و معماری (مطالعه موردی: جلوخان و آسمانه گنبدخانه مسجد شیخ لطف اله اصفهان). پژوهش های معماری اسلامی[Internet]. 1396؛5(2 (پیاپی 15) ):108-129. Available from: https://sid.ir/paper/509060/fa

    IEEE: کپی

    علی تخمچیان، مینو قره بگلو، و احد نژادابراهیمی، “شکل گیری فضا در اثر پیوند مفهومی «موسیقی-ریاضی» و معماری (مطالعه موردی: جلوخان و آسمانه گنبدخانه مسجد شیخ لطف اله اصفهان)،” پژوهش های معماری اسلامی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 15) ، pp. 108–129، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509060/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button