مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه گر شناخت اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گر شناخت اجتماعی در ارتباط میان باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه های شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می دادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های شناخت اجتماعی, اشتیاق تحصیلی و باورهای هوشی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج جدول ماتریس همبستگی نشان داد که بین تمام متغیرهای پژوهش حاضر که شامل ابعاد شناخت اجتماعی, اشتیاق تحصیلی و باورهای هوشی بود همبستگی معناداری در سطح P<0.01 وجود دارد. باور افزایشی هوش دارای اثرات مستقیم بر ابعاد انرژی و شیفتگی تحصیلی بود اما باور ذاتی هوش بر هیچ کدام از متغیرهای پژوهش تاثیر معناداری نداشت. در ادامه نتایج تحلیل مسیر حاکی از معناداری نقش واسطه ای شناخت اجتماعی در رابطه میان باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی بود. به طورکلی می توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی و باورهای هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی اشتیاق تحصیلی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ریحانی، محمدباقر، شریفی، مسعود، درخشان، معراج، شفیعی، مریم، علیزاده، محسن، و زارعی، رقیه. (1396). باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه گر شناخت اجتماعی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(46 )، 31-48. SID. https://sid.ir/paper/511243/fa

    Vancouver: کپی

    ریحانی محمدباقر، شریفی مسعود، درخشان معراج، شفیعی مریم، علیزاده محسن، زارعی رقیه. باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه گر شناخت اجتماعی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(46 ):31-48. Available from: https://sid.ir/paper/511243/fa

    IEEE: کپی

    محمدباقر ریحانی، مسعود شریفی، معراج درخشان، مریم شفیعی، محسن علیزاده، و رقیه زارعی، “باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه گر شناخت اجتماعی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 46 ، pp. 31–48، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511243/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button