Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,376
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

911
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 108

چکیده

 این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. روش پژوهش, روش توصیفی - تحلیلی با رویکرد مرور نظام مند ادبیات پژوهشی و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی, شامل تمامی کتاب ها, مقالات پژوهشی و مروری, پایان نامه ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینه فناوری به ویژه محیط موک و آموزش از راه دور دانشجویان (از سال 2000 تا 2017) و جامعه آماری جهت اعتبارسنجی الگو, متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش از راه دور بودند. نمونه آماری جهت تعیین عناصر الگو تعداد 10 فصل کتاب و 20 مقاله مرتبط با آموزش از راه دور و 5 جلدکتاب و 20 مقاله مرتبط با فناوری اطلاعات و موک بودند که به صورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت اعتباریابی الگو, تعداد 30 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور به عنوان نمونه شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها شامل فیش برداری و یک پرسشنامه 7 سوالی محقق ساخته در مقیاس لیکرت بود. نتایج این مطالعه منجر به تدوین یک الگوی تجویزی شد. مراحل تشکیل دهنده این الگو شامل هشت مرحله آماده سازی, تحلیل, طراحی, توسعه, اجرا, ارزشیابی و بهینه سازی یادگیری می باشد. تدوین این الگوها با رویکرد تلفیقی بوده است و از نقاط قوت الگوهای مختلف محیط های آموزش از راه دور و موک استفاده شد. همچنین نتایج نشان داد نظر متخصصان در هر 7 سوال مربوط به ارزیابی به طور معنی داری بیشتر از حد وسط بوده است (P<0.01). می توان نتیجه گرفت که متخصصان, اعتبار درونی الگوی طراحی شده در آموزش از راه دور را در حد زیاد ارزیابی کردند. استفاده از الگوی آموزش از راه دورمبتنی بر فناوری موک در افزایش درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویانی که تحت این آموزش قرار گرفتند موثر بود (P<0.01). در نتیجه می توان از این الگو برای آموزش دانشجویان پیام نور از طریق محیط موک استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درتاج، فریبا، زارعی زوارکی، اسماعیل، و علی آبادی، خدیجه. (1396). طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(44 )، 83-108. SID. https://sid.ir/paper/511440/fa

    Vancouver: کپی

    درتاج فریبا، زارعی زوارکی اسماعیل، علی آبادی خدیجه. طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(44 ):83-108. Available from: https://sid.ir/paper/511440/fa

    IEEE: کپی

    فریبا درتاج، اسماعیل زارعی زوارکی، و خدیجه علی آبادی، “طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش از راه دور مبتنی بر موک برای دانشجویان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 44 ، pp. 83–108، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511440/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا