Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,139
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,169
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربی اثر کاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتور پلیمری کاهش دهنده اصطکاک (DRA) در سیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 166

چکیده

 پدیده کاهش اصطکاک با استفاده از تزریق مواد پلیمری به رزیم جریان مغشوش که به عنوان پدیده تام شناخته می شود برای جریان صاف بدون اثر زبری لوله در سال 1975 توسط  (virk, 1975)مورد بررسی قرار گرفت. طی سال های بعد با توسعه مطالعات با هدف کاهش اصطکاک در جریان مغشوش توسط افرادی همچون torgeir اثر وزن مولکولی, غلظت و شرایط ترمودینامیکی پلیمر بر کاهش اصطکاک بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که با افزایش غلظت پلیمر پلی استرن در تولئن برای جریان مغشوش, میزان کاهش اصطکاک, افزایش می یابد. همچنین  Fernandesو Mowal اثر پلیمر بر کاهش اصطکاک در جریان های دو فازی را مورد مطالعه قرار دادند و نشان دادند بر روی لوله ای به قطر 19 mm می توان به حداکثر کاهش اصطکاک 63% و 45% دست یافتند. از آنجایی که افت فشار در لوله باعث افت انرژی در سیستم های انتقال خطوط لوله است, بنابراین اگر بتوان توسط روش هایی از میزان این نیروی بازدارنده کاست درنتیجه در توان مصرفی صرفه جویی خواهد شد. با این رویکرد در این مقاله اثر تزریق مواد پلیمری آلفاالفین در کاهش اصطکاک لوله با تزریق در جریان در آزمایشگاه بر روی سیال هپتان مورد ارزیابی قرار گرفته شده است و نشان داده شده است که می توان در تست آزمایشگاهی تزیق پلیمر, با استفاده از تزریق محلول پلیمری آلفا الفین در غلظت های مختلف به سیال هپتان در دستگاه لوپ تست, در اعداد 2300<Re<35000 با تزریق غلظت های مختلف5-1 ppm  پلیمر به سیال هپتان در لوله ای از جنس S.S و قطر داخلی 25 mm می توان به کاهش اصطکاکی حدود 5-35% در هر تزریق دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروآبادی، مهدی، و راد، منوچهر. (1397). بررسی تجربی اثر کاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتور پلیمری کاهش دهنده اصطکاک (DRA) در سیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری. نخبگان علوم و مهندسی، 3(2 )، 157-166. SID. https://sid.ir/paper/512488/fa

    Vancouver: کپی

    خسروآبادی مهدی، راد منوچهر. بررسی تجربی اثر کاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتور پلیمری کاهش دهنده اصطکاک (DRA) در سیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری. نخبگان علوم و مهندسی[Internet]. 1397؛3(2 ):157-166. Available from: https://sid.ir/paper/512488/fa

    IEEE: کپی

    مهدی خسروآبادی، و منوچهر راد، “بررسی تجربی اثر کاهش اصطکاک لوله با استفاده از فاکتور پلیمری کاهش دهنده اصطکاک (DRA) در سیستم انتقال جریان سیال هیدروکربوری،” نخبگان علوم و مهندسی، vol. 3، no. 2 ، pp. 157–166، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512488/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا