مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,085
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 71

چکیده

 اگرعرفان را به معنای شناخت ودریافت شهودی خدا واسماءوصفات او بدانیم, همه اسماءالهی به طورعام و برخی مانندمصور, خالق, بدیع, باریءوجمیل به طورخاص با هنر, زیبائی وآفرینندگی پیوند دارد. «رنگ» نمادین ترین تمثیل تجلی کثرت دروحدت است, زیرا ذات مجرد بیرنگ نورکه خود نماد کامل وحدت است, با رنگ تجسم می یابد ونوربدون تعین مادی, با رنگ تعین می یابد وعاملی برای ظهور ومحل رویت آن می شود. رنگ ها درهنر, جنبه کیمیائی داشته وهررنگ, دارای تمثیلی خاص ورابطه با یکی ازاحوالات درونی انسان است. درهنراسلامی, نورورنگ نموددیگری پیدا می کند, به عنوان مثال: رنگ سفید, نماد وجود مطلق وگواهی بروحدت درکثرت است که جامع رنگ هاست. رنگ سیاه, نماد اصل تعالی ودست نایافتنی است که با رنگ خانه کعبه تناسب دارد ومجمع رنگ هاوگستره پربسامد مفهوم هاست. معماری اسلامی به دنبال الهام از مفاهیم کلام الهی و روائی درتلاش است تا فضای روحانی واحدی را خلق کند که عالم ملکوت و ناسوت را به هم قرین سازد ونقوش, اشکال و رنگها نشانه بارزی برای القای معانی پنهان هستند و مخاطب ازطریق حضوردرفضای معماری به درک شهودی آن معانی نایل میشود. دغدغه اصلی این پژوهشکه به روش تحلیلی ارائه می گردد, چگونگی وکارکرد بازتاب وجود رنگ ها وترکیبات آنهادرهنر ومعماری ایرانی است. به نظرمی رسد هنرو معماری اسلامی سعی دارد تا احدیت خداوند را لابه لای رنگ ها, فرم ها, انوار واصوات و به تعبیری معنا را درصورت متجلی سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، محمد، افراسیاب پور، علی اکبر، و احمدی، فریبا. (1397). نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 14(56 )، 53-71. SID. https://sid.ir/paper/513492/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری محمد، افراسیاب پور علی اکبر، احمدی فریبا. نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1397؛14(56 ):53-71. Available from: https://sid.ir/paper/513492/fa

    IEEE: کپی

    محمد نصیری، علی اکبر افراسیاب پور، و فریبا احمدی، “نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 14، no. 56 ، pp. 53–71، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513492/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button