مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استعاره ی بازی و فراداستان در رمان «بازی آخر بانو»

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 استعاره ی بازی به مثابه ی درک صور متفاوت انواع زندگی همچون بازی هایی که فقدان یک سنجه ی فراگیر امکان داوری و تعیین درست و نادرست از میان آنها را منتفی می سازد, در تبیین نسبیت باوری و عدم قطعیّت به عرصه ی فلسفه ی پست مدرن نیز راه یافته است. از طرف دیگر میان رمان پست مدرن و پسامدرنیسم به عنوان فلسفه ای که وضعیت و زمینه ی ظهور چنین رمان-هایی را توضیح می دهد, تناسب و سازواری وجود دارد. بلقیس سلیمانی, رمان «بازی آخر بانو» را با استفاده از سبک فراداستان به یک رمان پسامدرن تبدیل کرده و آن را بر اساس استعاره ی بازی پردازش نموده است. این مقاله با به کارگیری شیوه ی توصیفی-تحلیلی و استفاده از تکنیک تحلیل محتوا در بررسی داده ها, به این نتیجه رسیده است که پردازش رمان «بازی آخر بانو» بر اساس استعاره ی بازی در تلفیق با سبک فراداستانی آن, الزامات رمان پست مدرنیستی؛ نظیر انکار حقیقت, عدم قطعیت, مخدوش بودن مرز میان واقعیت و داستان و ارائه ی عامدانه ی پروسه ی نگارش رمان را در خود بازتاب داده است. هم چنین گنجاندن فصلی تحت عنوان «ضمایم» به عنوان تمهیدی برای فراداستانی کردن اثر در پایان این رمان, از آن رو تازگی دارد که روال معمول در سایر فراداستان ها آشکار کردن جنبه ی فراداستانی آنها در آغاز و در خلال آنها است. زوال واقع نماییِ کلیت وقایعِ داستان در سایه ی این تمهید پایانی و بر اثر مواجهه ی یکباره ی خواننده با آن, موجب تأثیر ذهنی بیشتر و پررنگ تر شدن وجه آشنایی زدایانه ی این رمان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی، سعدی، و پارسا، سیداحمد. (1397). استعاره ی بازی و فراداستان در رمان «بازی آخر بانو». ادبیات پارسی معاصر، 8(1 )، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/514695/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی سعدی، پارسا سیداحمد. استعاره ی بازی و فراداستان در رمان «بازی آخر بانو». ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1397؛8(1 ):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/514695/fa

    IEEE: کپی

    سعدی حاجی، و سیداحمد پارسا، “استعاره ی بازی و فراداستان در رمان «بازی آخر بانو»،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 8، no. 1 ، pp. 1–24، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514695/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button