مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,428
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

798
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 131

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت فرزندپروری مثبت و ارتباط مادر-کودک در آینده تحصیلی و اجتماعی کودکان و پیشگیری از اختلالات رفتاری در ایشان, این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و بهبود ارتباط مادر-کودک صورت گرفته است.روش کار: این کارآزمایی بالینی در سال تحصیلی 1393-1394 بر 30 نفر از مادران دارای دانش آموز دختر در پایه سوم ابتدایی در ناحیه 6 مشهد که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند انجام شد. این مادران به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. اعضای گروه آزمون به مدت 4 هفته هر هفته 2 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات برنامه آموزشی فرزندپروری مثبت قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه رابطه مادر-کودک و معدل کارنامه تحصیلی بود. تحلیل داده ها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس انجام شد.نتایج: میانگین نمرات در گروه آزمون در زیرمقیاس پذیرش افزایش معنی دار و در بیش حمایت گری کاهش معنی داری نشان داد (p=0.0001, p=0.006) در حالی که در زیرمقیاس سهل گیری افراطی و طرد و هم چنین در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (p=0.407, p=0.875, p=0.08).نتیجه گیری: به نظر می رسد رویکرد آموزش برنامه فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی موجب بهبود ارتباط مادر-کودک گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ناظمیان، عباس، و شمس، زهرا. (1395). بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 59(2)، 124-131. SID. https://sid.ir/paper/51495/fa

    Vancouver: کپی

    ناظمیان عباس، شمس زهرا. بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1395؛59(2):124-131. Available from: https://sid.ir/paper/51495/fa

    IEEE: کپی

    عباس ناظمیان، و زهرا شمس، “بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر فرزندپروری مثبت با توجه به فرهنگ ایرانی بر پیشرفت تحصیلی و ارتباط مادر-کودک،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 59، no. 2، pp. 124–131، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا