مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

391
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش الگوی های ارتباطی خانواده در پیش بینی مهارت های فراشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف هدف پژوهش حاضر پیش بینی مهارت های فراشناختی (برنامه ریزی, مرور ذهنی, کنترل و نظارت, ارزشیابی و سازمان دهی) براساس الگوهای ارتباطی خانواده در دانش آموزان بااختلال یادگیری ویژه است. روش بررسی روش پژوهش از نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان پژوهش 83 نفر از دانش آموزان بااختلال یادگیری ویژه شهر شیراز بودند که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه مهارت های فراشناختی برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش هم زمان به کار گرفته شد. یافته ها یافته ها نشان داد بین جهت گیری گفت وشنود با مهارت برنامه ریزی همبستگی منفی و معنادار وجود داشته (0٫ 05>p) و بین جهت گیری گفت وشنود با مهارت های مرور ذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (0٫ 01>p). همچنین, مشخص شد جهت گیری همنوایی فقط با مهارت سازمان دهی ارتباط مثبت و معناداری دارد (0٫ 01>p). یافته ها نشان داد مهارت های مرورذهنی و کنترل و نظارت و ارزشیابی ازطریق جهت گیری گفت وشنود به صورت مثبت و معنادار (0٫ 001>p) و درمقابل, برنامه ریزی به صورت منفی و معنادار براساس جهت گیری گفت وشنود پیش بینی شد (0٫ 01>p). همچنین مشخص شد جهت گیری همنوایی نیز فقط قادر است مهارت سازمان دهی را به طور مثبت و معنادار پیش بینی کند (0٫ 001>p). نتیجه گیری می توان نتیجه گرفت خانواده های دانش آموزان بااختلال یادگیری ویژه در بسیاری از زمینه ها باید به کودکان دارای اختلال شان آزادی داده و با گفت وگو به حل مشکلات و تعارض ها بپردازند. در مواقع محدودی نیز ازطریق جهت گیری همنوایی, کودکان بااختلال یادگیری ویژه شان را مدیریت کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همتی علمدارلو، قربان، محمداسمعیل بیگی، حانیه، و انجم شعاع، محمدرئوف. (1397). نقش الگوی های ارتباطی خانواده در پیش بینی مهارت های فراشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/515923/fa

    Vancouver: کپی

    همتی علمدارلو قربان، محمداسمعیل بیگی حانیه، انجم شعاع محمدرئوف. نقش الگوی های ارتباطی خانواده در پیش بینی مهارت های فراشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/515923/fa

    IEEE: کپی

    قربان همتی علمدارلو، حانیه محمداسمعیل بیگی، و محمدرئوف انجم شعاع، “نقش الگوی های ارتباطی خانواده در پیش بینی مهارت های فراشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button