مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

255
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل تبیین افسردگی براساس نقش مستقیم حمایت اجتماعی با میانجی گری سبک های اسنادی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف افسردگی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است. پژوهشگران بر شناسایی عوامل مرتبط با افسردگی در دوره کودکی تاکید کرده اند. هدف پژوهش حاضر تبیین افسردگی بر اساس نقش مستقیم حمایت اجتماعی و نقش میانجی سبک های اسنادی در کودکان بود. روش بررسی طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان مراکز بهزیستی تهران به تعداد 1120 کودک 7 تا 12 سال در 79 مرکز در سال 1396 تشکیل دادند. 545 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل, پرسشنامه افسردگی کودکان کواکس (1992), پرسشنامه سبک اسنادی کودکان پترسون و سلیگمن (1984) و پرسشنامه حمایت اجتماعی پروسیدانو و هلر (1983) بود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS 23 تحلیل شدند. آزمون های همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با سطح معناداری 0٫ 05 به کار گرفته شد. یافته ها نتایج همبستگی پیرسون نشان داد, سبک اسنادی درونی و پایدار منفی با افسردگی ارتباط معکوس و معناداری داشت (0٫ 001>p) و سبک اسنادی درونی منفی, پایداری, کلی با افسردگی ارتباط مستقیم و معناداری داشت (0٫ 001>p). همچنین, حمایت اجتماعی با افسردگی ارتباط منفی و معناداری داشت (0٫ 001>p). بین نمره کل سبک اسنادی, حمایت اجتماعی و افسردگی نیز ارتباط معناداری وجود داشت (0٫ 001>p). همچنین در سطح معادلات ساختاری نتایج نشان داد, حمایت اجتماعی با نقش میانجی سبک های اسنادی می تواند پیش بینی کننده افسردگی در کودکان باشند (0٫ 001>p). نتیجه گیری به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد, حمایت اجتماعی با نقش میانجی سبک های اسنادی می تواند مدل مطلوبی جهت پیش بینی افسردگی در کودکان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موقر، مهشید، میرزاحسینی، حسن، و ضرغام حاجبی، مجید. (1397). مدل تبیین افسردگی براساس نقش مستقیم حمایت اجتماعی با میانجی گری سبک های اسنادی کودکان. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/515925/fa

    Vancouver: کپی

    موقر مهشید، میرزاحسینی حسن، ضرغام حاجبی مجید. مدل تبیین افسردگی براساس نقش مستقیم حمایت اجتماعی با میانجی گری سبک های اسنادی کودکان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/515925/fa

    IEEE: کپی

    مهشید موقر، حسن میرزاحسینی، و مجید ضرغام حاجبی، “مدل تبیین افسردگی براساس نقش مستقیم حمایت اجتماعی با میانجی گری سبک های اسنادی کودکان،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button