مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,650
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: عملکرد خواندن از موضوع های مهم یادگیری در دانش آموزان است که می تواند در سایر جنبه ها و موضوع ها تاثیرگذار باشد. درواقع عملکرد خواندن در توانایی سلیس و روان خوانی و درک مطالب کتاب اهمیت ویژه ای در دانش آموزان دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بااختلال خواندن است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر بااختلال خواندن پایه های سوم و چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 شهر تهران تشکیل دادند. از بین آن ها, 40 دانش آموز بااختلال خواندن به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای, انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از چک لیست اختلال خواندن عزیزیان و عابدی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی بندورا 2002 و آزمون عملکرد خواندن یارمحمدیان, قمرانی, سیفی و ارفع 1394استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45دقیقه ای جلسات مداخله را دریافت کرد؛ ولی در گروه کنترل هیچ مداخله ای انجام نشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها, آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کار گرفته شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی به دانش آموزان بااختلال خواندن در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی آنان موثر است (0٫ 001>p). همچنین آموزش با این روش موجب کاهش خطاهای خواندن در پسران بااختلال خواندن شده است (0٫ 001>p). نتیجه گیری: باتوجه با یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بااختلال خواندن تاثیر دارد و می توان از این آموزش به عنوان روش مداخله ای موثر سود جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رسولی، مهدی، چوبداری، عسگر، کارگر، حمید، و رستمی، صدیقه. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/516093/fa

    Vancouver: کپی

    رسولی مهدی، چوبداری عسگر، کارگر حمید، رستمی صدیقه. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/516093/fa

    IEEE: کپی

    مهدی رسولی، عسگر چوبداری، حمید کارگر، و صدیقه رستمی، “اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516093/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button