مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

403
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت, معانی و بیان, خطابه و سخنوری ترجمه کرده اند. یونانیان فن خطابه را «رتوریکا» و خطیب را «Rhetor», می نامیدند. همان گونه که زیباییِ حاصل از یک معماری, مجموعه ی زیبایی بخش های گوناگون آن است, زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روش هایی است که تأثیرات زیبایی شناختی آوای کلام را برجسته تر و بیشتر می سازد. در غزلیّات مولانا چنان آفرینش های شاعرانه و پردازش های هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده می شود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان به خوبی نشان می دهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم به سزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد. مولانا به عنوان یکی از برجسته ترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تأثیر بیشتر آن بر مخاطب, بسیار هنرمندانه بهره برده است, وی با شناخت ظرفیت های زبانی به ویژه در حوزه ی آواشناسی ضمن خلق تصاویر و تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم به خوبی توجه کرده است. تا جایی که می­ توان مشخصه ی بارز شعر او را, گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری, دانست؛ به گونه ای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشه ی عرفانی اوست, بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحت تأثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیبایی پسند مخاطب است. نتایج این پژوهش که به شیوه ی کتابخانه ای و براساس روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است, حاکی از آن است که مولانا خوشه های آوایی را در تمام سطوح واجی, واژگانی و نحوی به صورت مناسب و به جا به کار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرکمالی، کبری، فرخ زاد، ملک محمد، و حیدری نوری، رضا. (1398). بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی. مطالعات هنر اسلامی، 15(35 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/516321/fa

    Vancouver: کپی

    میرکمالی کبری، فرخ زاد ملک محمد، حیدری نوری رضا. بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1398؛15(35 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/516321/fa

    IEEE: کپی

    کبری میرکمالی، ملک محمد فرخ زاد، و رضا حیدری نوری، “بررسی رتوریک و زیباشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 15، no. 35 ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516321/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button