مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,617
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,287
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف این مطالعه اثربخشی طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار بود. این پژوهش آزمایشی و به شیوه پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 93 - 92 تشکیل می دهند. آزمودنی های پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزان پسر بود که از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان نورآباد (دلفان) بعد از شناسایی به وسیله پرسشنامه کودک آزاری محمدخانی و همکاران و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته, پرسشنامه کودک آزاری و فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره های ناسازگارانه اولیه یانگ (YSQ-SF) استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد طرحواره درمانی به طور معن یداری طرحواره های ناسازگار دانش آموزان مورد آزار هیجانی را کاهش داده است (P<0.001). این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی این دانش آموزان دارد, بنابراین پیشنهاد می شود این برنامه درمانی هم در مدارس و هم در کلینیک ها به عنوان یک درمان همدلانه و مکمل سایر درمان ها برای کاهش عواطف منفی و جلوگیری از شکل گیری طرحواره های ناسازگار در دانش آموزان مورد آزار مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صبحی قرامکی، ناصر، پورعبدل، سعید، عباسی، مسلم، بگیان کوله مرز، محمدجواد، و نبی دوست، علیرضا. (1394). اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار. پژوهش در نظام های آموزشی، 9(28)، 7-30. SID. https://sid.ir/paper/516429/fa

    Vancouver: کپی

    صبحی قرامکی ناصر، پورعبدل سعید، عباسی مسلم، بگیان کوله مرز محمدجواد، نبی دوست علیرضا. اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1394؛9(28):7-30. Available from: https://sid.ir/paper/516429/fa

    IEEE: کپی

    ناصر صبحی قرامکی، سعید پورعبدل، مسلم عباسی، محمدجواد بگیان کوله مرز، و علیرضا نبی دوست، “اثربخشی آموزش طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر تعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان مورد آزار،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 9، no. 28، pp. 7–30، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516429/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button