مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واسازی برج بابل خوانش نقاشی «برج بابل»، اثر «پیتر بروگل» با تکیه بر آرای دریدا

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 بیان مسئله آثار پیتر بروگل اغلب به عنوان آثاری تمثیلی و با دلالت های معنایی متناقض در تاریخ هنر مورد اتفاق نظرند. نقاشی برج بابل بروگل در عین اینکه بازنمایی ای بصری از روایت اسطوره ای-مذهبی برج بابل است, تفاسیر چندگانه و متناقضی را نیز پدیدار می سازد. ژاک دریدا از نظریه پردازان پساساختارگرا, روایت برج بابل را با رویکرد واسازانه و در ضدیت با سنت فلسفی اصالت و یگانگی معنا مورد تحلیل قرار داده است. روش پژوهش این پژوهش می کوشد با استفاده از رویکرد پساساختارگرایانه دریدا, با تجزیه و تحلیل ساختاری و تفسیر اسناد و منابع موجود, جنبه های مختلف اثر برج بابل بروگل را با توجه به زمینه تاریخی اش مورد بررسی قرار دهد. هدف پژوهش این مقاله با هدف فراهم آوردن خوانشی چندصدایی و سیال, با ردکردن معنای قطعی اثر, در هم سویی با تحولات نقد و زیباشناسی معاصر درصدد پاسخگویی به این پرسش هاست: ساختار نقاشی برج بابل چه نسبتی با عوامل برون متنی برقرار می کند؟ در فرایند نقد واسازانه اثر, چه ابعاد معنایی مشخص می شوند؟ خوانش تفسیری اثر چگونه با جهت گیری نقد معاصر مرتبط می شود؟ نتیجه گیری نقد واسازانه اثر با آشکارکردن تناقضات و سطوح معنایی چندگانه, نشان دهنده این مسیله است که نقاشی به صورت هم زمان, استعاره ای تصویری است از شکست, ناتوانی و زوال قدرت سیاسی حکومت معاصر نقاش در بستر تاریخی. در عین حال تجسمی مثبت از ساخت گونه ای آرمان شهر با فعالیت و کوشش انسانی را در انطباق با زمینه فرهنگی و اجتماعی اثر بازتاب می دهد. این خوانش چندصدایی می تواند با رد تفاسیر کلیت گرا و مطلق, مظهر طبیعت متغیر و متکثر کنش نقد معاصر در حوزه هنر به شمار آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارباب زاده، مژگان. (1400). واسازی برج بابل خوانش نقاشی «برج بابل», اثر «پیتر بروگل» با تکیه بر آرای دریدا. باغ نظر، 18(102 )، 39-52. SID. https://sid.ir/paper/516502/fa

    Vancouver: کپی

    ارباب زاده مژگان. واسازی برج بابل خوانش نقاشی «برج بابل», اثر «پیتر بروگل» با تکیه بر آرای دریدا. باغ نظر[Internet]. 1400؛18(102 ):39-52. Available from: https://sid.ir/paper/516502/fa

    IEEE: کپی

    مژگان ارباب زاده، “واسازی برج بابل خوانش نقاشی «برج بابل», اثر «پیتر بروگل» با تکیه بر آرای دریدا،” باغ نظر، vol. 18، no. 102 ، pp. 39–52، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516502/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button