Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

371
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

215
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پویش الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی: پژوهش موردی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 173

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی و فهم الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از راهبردهای پژوهش موردی انجام شد. با استفاده از فن بیشترین تفاوت یا تشابه دو فرد با آسیب شنوایی به عنوان موردهای پژوهش انتخاب شدند. داده ها با ابزارهای مشاهده فیلم ها, بررسی اسناد, مصاحبه نیمه ساختاریافته از موارد انتخابی و اطرافیان آنان در خانه و مدرسه جمع آوری و با استفاده از روش تفسیر تاملی تحلیل شد. ملاک های قابلیت پذیرش, اعتماد, انتقال و تایید برای اعتبارسنجی مدنظر قرار گرفت. درک و بازنگاری تجربه مشارکت کنندگان این امکان را می دهد که بیان کنیم موارد انتخابی پژوهش به رغم میزان آسیب شنوایی یکسان و امکان بهره مندی از آموزش تلفیقی در امر تحصیل توفیقی متفاوت داشته اند. این تمایز که متاثر از الگوهای تعاملی والدین و چگونگی تسلط افراد به قابلیت های پایه رشد هیجانی کارکردی حاصل شده است, برخلاف باور رایج منوط به تقویت حس شنوایی نبوده است. بر این اساس میت وان نتیجه گرفت که تفاوت دانش آموزان با آسیب شنوایی از منظر میزان تسلط به قابلیت های پایه رشد هیجانی کارکردی ماهیت نیازهای آنان را در محیط آموزشی نه تنها نسبت به افراد سایر گروه های با نیاز ویژه, بلکه نسبت به یکدیگر متفاوت می نماید. لذا در راستای تحقق عدالت تربیتی توصیه می شود در انجام مداخلات و تعیین ویژگی عناصر برنامه درسی, به ویژه در دوره دبستان, نسبت به فهم و بهبود کیفیت تجربیات دانش آموزان با آسیب شنوایی در تسلط به قابلیت های پایه هیجان کارکردی در تعامل با بافت تحصیلی و خانوادگی توجه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شالیان، رحیم، امین یزدی، سیدامیر، کارشکی، حسین، سعیدی رضوانی، محمود، و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1396). پویش الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی: پژوهش موردی. روانشناسی افراد استثنایی، 7(25 )، 143-173. SID. https://sid.ir/paper/516677/fa

    Vancouver: کپی

    شالیان رحیم، امین یزدی سیدامیر، کارشکی حسین، سعیدی رضوانی محمود، اصغری نکاح سیدمحسن. پویش الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی: پژوهش موردی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1396؛7(25 ):143-173. Available from: https://sid.ir/paper/516677/fa

    IEEE: کپی

    رحیم شالیان، سیدامیر امین یزدی، حسین کارشکی، محمود سعیدی رضوانی، و سیدمحسن اصغری نکاح، “پویش الزام های تحولی-تعاملی در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی: پژوهش موردی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 7، no. 25 ، pp. 143–173، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516677/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا