مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی روش واقعیت درمانی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان پسر

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 154

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش واقعیت درمانی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستان در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم دبستان های پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. پس از تکمیل پرسش نامه نشانه های مرضی کودکان توسط معلمان تعداد 30 دانش آموز که در شاخص نافرمانی مقابله ای پرسش نامه نشانه های مرضی کودکان نمره بالاتر از نمره برش کسب کردند, انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. به دانش آموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای روش واقعیت درمانی آموزش داده شد. بعد از پایان جلسات, پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در گروه آزمایش نسبه به گروه گواه, در مرحله پس آزمون کاهش معناداری در شدت نشانه هایی اختلال نافرمانی مقابله ای مشاهده شد. با توجه به یافته های این پژوهش, روش واقعیت درمانی, منجر به کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان می شود و می توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای موثر برای این گروه استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چوبداری، عسگر، کاظمی، فرنگیس، و پزشک، شهلا. (1395). اثربخشی روش واقعیت درمانی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان پسر. روانشناسی افراد استثنایی، 6(21 )، 137-154. SID. https://sid.ir/paper/516678/fa

    Vancouver: کپی

    چوبداری عسگر، کاظمی فرنگیس، پزشک شهلا. اثربخشی روش واقعیت درمانی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان پسر. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1395؛6(21 ):137-154. Available from: https://sid.ir/paper/516678/fa

    IEEE: کپی

    عسگر چوبداری، فرنگیس کاظمی، و شهلا پزشک، “اثربخشی روش واقعیت درمانی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان پسر،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 6، no. 21 ، pp. 137–154، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button