مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف پژوهش برآورد انتشار گازهای CO, THC و NOX در انواع استانداردهای حد آلایندگی ( یورو ) خودروهای سواری و حمل و نقل شهر تهران بوده است. این برآورد با توجه به ضریب انتشار آلاینده ها برآورد شده است. انواع تاکسی, سواری و وانت بیشترین اثر بخشی را در افزایش ترافیک شهر تهران دارا می باشند. محورهای رودهن, جاده خراسان, جاده ساوه و اتوبان کرج بیشترین حجم سواری را دارد و اثر بخشی سواری و تاکسی در دروازه های رودهن, جاده خراسان, جاده ساوه و اتوبان کرج در ساعات اوج صبح از سایر محورها در ترافیک بیشتر است. خودروهای سواری تولید شده در ایران اغلب دارای استاندارد یورو 4 و 5 می باشند بعضی از آنها شامل پژو پارس, پژو 405, مزدا, کیا, هیوندای, سمند و تیبا. اتوبوس بین شهری درسا یورو 4, اسکانیا یورو 6, کامیونت شیلر یورو3 و انواع ایسوزو یورو 2 و 4, کامیون ایسوزو یورو 4 و بنز یورو3, اتوبوس های داخل شهری پارسیون یورو 6, پیشرو دیزل یورو 3 و اتوبوس گاز سوز یورو 6 هستند. برآورد انتشار آلایندگی سواری ها با حد استاندارد آلایندگی یورو 4 و 5 مربوط به اغلب خودرو های ساخت داخل است. این میزان برای آلاینده های NOX و THC نسبت به CO کمتر بوده است. استاندارد حد آلایندگی برای خودروهای حمل و نقل با مصرف گازوئیل ساخت داخل یورو 2, 3, 4 و 6 بوده است. کامیونت های ایسوزو دارای استاندارد یورو 2 دارای بیشترین میزان آلودگی و اتوبوس های داخل شهری دارای یورو 6 کمترین میزان تولید آلودگی را دارا می باشند کیفیت و نوع سوخت در میزان انتشار آلاینده ها تاثیر گذار است. اگرچه هم اکنون ازگازوئیل یورو 4 برای ناوگان حمل و نقل جاده ای استفاده می شود ولی استفاده از فیلتر های ساخت ایران یا کاتالیست وارداتی برای کامیونت و کامیون های یورو 2 و یورو 3 ضروری بنظر می آید. این مبدل ها بیش ترین کاربرد را در خودروها دارند, اما در ژنراتورها, لوکوموتیوها, کامیون ها, و هواپیماها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این کاتالیست ها باعث کاهش چشمگیر آلاینده ها در تاکسی ها و سواری ها نسبت به اتوبوس های حمل و نقل می باشد به دلیل تاثیر گذاری آنها در حجم ترافیک بویژه در محورهای ورودی و خروجی شهر تهران.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، سحر، و زعیمدار، مژگان. (1397). مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو. مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار، 1()، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/516858/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی سحر، زعیمدار مژگان. مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو. مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار[Internet]. 1397؛1():0-0. Available from: https://sid.ir/paper/516858/fa

    IEEE: کپی

    سحر زمانی، و مژگان زعیمدار، “مقایسه انتشار گازهای آلاینده حاصل از مصرف سوخت در استاندارهای حد آلایندگی یورو،” مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار، vol. 1، no. ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button