مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رده بندی ریسک سازه های سطحی و بررسی عملکرد شمع درجا در کاهش نشست های ناشی از حفر تونل های مترو در مناطق شهری (مطالعه موردی: متروی تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 119

چکیده

 احداث مترو, همچون تمام پروژه های عمرانی, آثار و پی آمدهای اجتماعی و فنی دارد که شاید قابل توجه ترین اثر فنی آن تأثیر نشست های سطحی ناشی از حفر تونل ها و احداث ایستگاه های زیر زمینی بر سازه های سطحی می باشد. در مقاله حاضر, با انجام مدل سازی عددی و کاربرد نرم افزار المان محدود Plaxis8. 6, به تعیین و ارزیابی رده ریسک سازه های سطحی با تعداد طبقات و عرض های متفاوت پرداخته شده است. به دلیل تأثیر زیاد پارامترهای هندسی تونل و مشخصات ژئوتکنیک خاک پیرامون آن بر میزان تغییرشکل های حاصل, محدوده مجاور ایستگاه چهار خط 2 متروی تبریز به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. سازه های سطحی این منطقه عموماً دارای عرض کم بوده و بر اساس نتایج حاصل دارای رده ریسک بالا می باشند. مدل سازی سازه های سطحی بدون و با در نظر گرفتن سختی سازه, به روش تیر الاستیک معادل, انجام گرفته است. به دلیل تأثیر زیاد سختی سازه ها در مدل سازی به روش تیر الاستیک معادل, رده ریسک حاصل از این روش غیرمحافظه کارانه می باشد. با توجه به محدودیت های محیطی و اجرایی منطقه, احداث شمع بتنی در جاریز با متغیر های طول و فاصله اجرا از هم به عنوان اقدام تحکیمی مناسب انتخاب و تحلیل شده است. بر اساس نتایج حاصل و مقایسه رده ریسک اولیه سازه ها با مقادیر بعد از اقدام تحکیمی, رده ریسک سازه های سطحی از 3 به 2 کاهش می یابد که نشانگر عملکرد موفق این روش است. در عملکرد این اقدام تحکیمی, تأثیر طول شمع های بتنی به مراتب بیشتر از فاصله مرکز به مرکز شمع ها بود. این امر ناشی از سختی قابل صرف نظر شمع بتنی در مقایسه با سختی تیر معادل سازه سطحی می باشد. همچنین, با تحلیل بیش از 220 مدل عددی, تأثیر مدل رفتاری خاک, درصد انقباض تونل و عرض خیابان بر میزان نشست های حاصل و عملکرد روش تحکیمی نیز بررسی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی فرعی، امیرحسن، و احترامی، علی اکبر. (1398). رده بندی ریسک سازه های سطحی و بررسی عملکرد شمع درجا در کاهش نشست های ناشی از حفر تونل های مترو در مناطق شهری (مطالعه موردی: متروی تبریز). مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، 5(1 (پیاپی 17) )، 97-119. SID. https://sid.ir/paper/517166/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی فرعی امیرحسن، احترامی علی اکبر. رده بندی ریسک سازه های سطحی و بررسی عملکرد شمع درجا در کاهش نشست های ناشی از حفر تونل های مترو در مناطق شهری (مطالعه موردی: متروی تبریز). مهندسی زیرساخت های حمل و نقل[Internet]. 1398؛5(1 (پیاپی 17) ):97-119. Available from: https://sid.ir/paper/517166/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسن رضایی فرعی، و علی اکبر احترامی، “رده بندی ریسک سازه های سطحی و بررسی عملکرد شمع درجا در کاهش نشست های ناشی از حفر تونل های مترو در مناطق شهری (مطالعه موردی: متروی تبریز)،” مهندسی زیرساخت های حمل و نقل، vol. 5، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 97–119، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button