Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

963
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

397
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردهای مورد استفاده استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 86

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مورد استفاده استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی است. روش تحقیق کیفی و راهبرد آن تئوری زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش را اساتید دانشگاه بوعلی سینا و دانشجویان همان استادان در دوره های تحصیلات تکمیلی در نیم سال دوم سال 1392 تشکیل می دهد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع نمونه گیری موارد ویژه, یازده عضو هیات علمی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی, اقتصاد و علوم اجتماعی و دانشجویان همان اساتید انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند با استادان, مشاهده کلاس درس و مصاحبه گروه کانونی با دانشجویان منتخب جمع آوری شد. تحلیل داده ها بر اساس تئوری زمینه ای و طی سه مرحله کدگذاری باز, محوری و انتخابی انجام شد. بدین ترتیب که ابتدا داده ها مفهوم پردازی و در طبقات عمده کدگذاری شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رویکردهای مورد استفاده استادان برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی از مجری محض برنامه درسی به برنامه ساز درسی محدود در نوسان است. بدین صورت که رویکردهای مورد استفاده آنان شامل مجری محض برنامه درسی, انتقال برنامه درسی با حداقل تغییرات, برنامه ریز درسی با انطباق محدود, برنامه ریز درسی با حداکثر تغییرات و برنامه ساز درسی محدود می باشد. همچنین رویکرد برنامه درسی غالب بین استادان مشارکت کننده در پژوهش, رویکرد برنامه ریز درسی با انطباق محدود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرمی، زهرا، و معروفی، یحیی. (1393). رویکردهای مورد استفاده استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 3(8)، 61-86. SID. https://sid.ir/paper/517390/fa

    Vancouver: کپی

    کرمی زهرا، معروفی یحیی. رویکردهای مورد استفاده استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1393؛3(8):61-86. Available from: https://sid.ir/paper/517390/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کرمی، و یحیی معروفی، “رویکردهای مورد استفاده استادان دانشگاه برای مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 3، no. 8، pp. 61–86، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا