Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,849
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,041
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای برنامه درسی درس علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست

صفحات

 صفحه شروع 122 | صفحه پایان 138

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دورة ابتدایی از منظر توجه به مقوله های محیط زیست است. برای اجرای این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هدف های آن, از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در این راستا, محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دورة ابتدایی بر اساس مؤلفه های آموزش محیط زیست و بر مبنای مدل ویسکانسین کدگذاری شد. واحد ثبت, جمله و تصویر بود. در فرایند کدگذاری, مؤلفه های مرتبط با استانداردهای آموزش محیط زیست مشتمل بر: 1. مهارت های پرسش و تحلیل, 2. دانش فرایندها و سیستم های طبیعی, 3. بررسی موضوعات زیست محیطی, 4. مهارت های عمل و تصمیم گیری و 5. مسؤولیت شهروندی و مدنی, مورد بررسی قرار گرفت. قلمرو این پژوهش شامل تمام محتوای کتاب های علوم تجربی دورة ابتدایی, مصوب وزارت آموزش وپرورش بود در سال تحصیلی 90-1389 بود. یافته ها نشان داد که بیشترین میزان توجه کتاب های درسی علوم تجربی دورة ابتدایی به آموزش های محیط زیست, به ترتیب مربوط به پایة پنجم, چهارم, سوم, اول و دوم بوده است. به علاوه بیشترین توجه کتاب ها به آموزش های محیط زیست برحسب پنج استاندارد آموزش محیط زیست, به ترتیب مربوط به پرسش و تحلیل و پس ازآن به دانش فرایندها و سیستم های طبیعی, مهارت های بررسی موضوعات زیست محیطی و مسؤولیت شخصی و مدنی بوده و به آموزش مهارت های عمل و تصمیم گیری توجه نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماشاالهی نژاد، زهرا، جعفری ثانی، حسین، مهرام، بهروز، سعیدی رضوانی، محمود، و جلایری لایین، شیوا. (1398). تحلیل محتوای برنامه درسی درس علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(36 (پیاپی 63) )، 122-138. SID. https://sid.ir/paper/518108/fa

    Vancouver: کپی

    ماشاالهی نژاد زهرا، جعفری ثانی حسین، مهرام بهروز، سعیدی رضوانی محمود، جلایری لایین شیوا. تحلیل محتوای برنامه درسی درس علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(36 (پیاپی 63) ):122-138. Available from: https://sid.ir/paper/518108/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ماشاالهی نژاد، حسین جعفری ثانی، بهروز مهرام، محمود سعیدی رضوانی، و شیوا جلایری لایین، “تحلیل محتوای برنامه درسی درس علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 36 (پیاپی 63) ، pp. 122–138، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518108/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا