مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 237

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در روان سنجی واژه های بعد، سازه، عامل (مولفه) و توانایی پنهان همگی برای اشاره به صفات مشاهده ناپذیری که یک آزمون اندازه گیری می کند، به کار می روند (برای مثال به نانداکمار و اکرمن، 2004 مراجعه کنید). هر یک از این واژه ها با توجه به نظریه های مختلف در زمان های گوناگون ظاهر شده اند. واژه عامل با کارهای اسپیرمن (1904) بر روی هوش و شکل گیری شیوه تحلیل عاملی در روان شناسی و روان سنجی رایج شد. واژه سازه که در نظریه های روان شناسی هوش و به خصوص شخصیت ریشه دارد، برای اولین بار توسط کرانباخ و میل (1955) در بحث روایی سازه وارد حوزه روان سنجی شد. توانایی پنهان نیز به ویژگی مشاهده ناپذیر افراد اشاره دارد که با شروع نظریه صفت پنهان در دهه 1950 وارد حوزه روان سنجی شد. امروز در روان سنجی و روان شناسی برای اشاره به متغیرهای مشاهده ناپذیر از هر یک از این اصطلاحات به جای دیگری استفاده می شود (برای مثال به اکرمن، جیرل و والکر، 2003 مراجعه کنید). در بین این واژه ها، بعد تنها واژه ای است که در بافت نظریه صفت پنهان بر اساس اصل استقلال موضعی برای آن تعریف ریاضی دقیقی ارائه شده است و منظور از آن معمولا تعداد صفات مشاهده ناپذیری است که یک آزمون اندازه گیری می کند. موضوع بعدیت از جوانب مختلف مثل الف) ابعاد روان شناسی در برابر آماری ب) معنا و بعد و ج) روش های تعیین تعداد ابعاد قابل بررسی است (ایزانلو، 1393). اگرچه معمولا واژه های عامل و بعد به جای هم به کار می روند ولی در حوزه آمار روان سنجی تفاوت ظریفی بین آنها وجود دارد. هدف این متن مشخص کردن تفاوت واژه های عامل و بعد از نظر آماری است.عامل و بعد دو روی یک سکه اند. نسبت بعد به عامل مثل نسبت انتگرال گیری به مشتق گیری است. وقتی از تابعی مشتق بگیریم به تابع مشتق می رسیم، در حالی که در انتگرال گیری از تابع مشتق به تابع اولیه باز می گردیم. در تحلیل عاملی داده های خام (یا ماتریس همبستگی، مجاورت، شباهت و نزدیکی) تحلیل می شوند، عوامل مشخص می شوند، سپس نمره های عاملی به دست می آیند و در نهایت تفاوت یا فاصله بین موردها بر اساس نمره های عاملی مشخص می شود، در صورتی که در تحلیل ابعاد، چرخه برعکس است. در اینجا تفاوت یا فاصله بین افراد مشخص است و قصد داریم با تحلیل این تفاوت ها به ابعاد زیربنایی بردارهای تفاوت دارای طول مشخص برسیم. به همین دلیل این موضوع که وقتی عامل ها از داده ها استخراج شدند، آیا تحلیل تفاوت های فردی در نمره های عاملی ما را به ابعاد اولیه باز می گرداند یا نه، جالب توجه است. در پیشینه تحلیل ابعاد با عناوین، مقیاس بندی چندبعدی، تحلیل چندبعدی، تحلیل شباهت، تحلیل تفاوت (فاصله) و آشکارسازی چندبعدی مورد اشاره قرار گرفته و بسته به مقیاس داده ها، متریک (فاصله ای) یا نامتریک (رتبه ای)، از روش های مختلفی برای این موضوع استفاده می شود (رمل ، 1988).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزانلو، بلال. (1395). تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 6(14)، 235-237. SID. https://sid.ir/paper/518347/fa

    Vancouver: کپی

    ایزانلو بلال. تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1395؛6(14):235-237. Available from: https://sid.ir/paper/518347/fa

    IEEE: کپی

    بلال ایزانلو، “تفاوت عامل و بعد بر اساس رویکرد آماری،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 6، no. 14، pp. 235–237، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button