مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عقلانیت در تأویل قرآنی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 126

چکیده

 هرچند در تعریف واژه ی تأویل اشاره ای به عقل نشده است حضور التزامی عقل را در تحلیل هسته ی معنایی آن می توان یافت. معانی تأویل(تفسیر, رجوع, آغاز و ابتدا, پایان و عاقبت, مصیر و مرجع, جمع, اصلاح, سیاست, تغییریافتن, تدبیر و تقدیر) از جهات مختلف قابل تحلیل اند؛ ازجمله این که تغییر, تحول, صیرورت, بازگشت, و نیز پیوند با ابتدا و انتها, و. . . ناظر به نوعی حرکت جهت دار و غایت مندند. اساساً, تصور حرکت بدون مقصد و غایت ممکن نیست, هم چنان که سخن از غایات بدون حرکت بی معناست. تمرکز بر این نکته آدمی را به وجود نوعی آگاهی, فکر, و اندیشه در نهاد واژه ی تأویل که در اصل و در بنیان اولیه ی آن نیز است, ره نمون می سازد. درواقع, عقلانیت معنای لازم تأویل است و بدون آن تأویل میسر و بلکه محقق نخواهد شد. ازاین رو, در آیه ی 7 سوره ی آل عمران معیار و عیار انسانیِ تأویل, افزون بر انتساب به الله(جامع جمیع اسماء وصفات), رسوخ در علم است. صرف نظر از اختلافات مطرح در این زمینه, تمرکز و بلکه تأکید بر علم(اعم از علم الهی یا علم بشری با قید رسوخ) اشارتی دارد به پیوند تأویل با علم و آگاهی و پیداست علم بدون عقلانیت قابل تصور نیست. بااین حال, این بُعد از تأویل مغفول واقع شده و بلکه ازسوی مخالفان موردانکار قرار گرفته و اساساً تأویل در حد مقوله ای فرقه ای فروکاسته شده است. حال آن که پیوند یا به تعبیر دقیق تر نسبت تأویل و عقلانیت امری جدی و اساسی و البته نیازمند بیان است. این نوشتار با روش تحلیلی درپیِ تبیین این عنصر مقوّم تأویل, با اشاره ای گذرا بر ضرورت و چرایی, از خلال ضوابط, اصول و شرایط مطرح شده, مقصود خود را جسته و به این نتیجه رسیده است که عقلانیتْ عنصر مقوّم تأویل است و تأویل بدون آن قطعاً تأویل نخواهد بود و شاید سخنی باشد مبتنی بر هوی و تفسیر به رأی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قبادی، مریم. (1397). عقلانیت در تأویل قرآنی. مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، 2(2 )، 111-126. SID. https://sid.ir/paper/518426/fa

    Vancouver: کپی

    قبادی مریم. عقلانیت در تأویل قرآنی. مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی[Internet]. 1397؛2(2 ):111-126. Available from: https://sid.ir/paper/518426/fa

    IEEE: کپی

    مریم قبادی، “عقلانیت در تأویل قرآنی،” مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، vol. 2، no. 2 ، pp. 111–126، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518426/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button