Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

636
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هم بودی موسیقی و فضای شهری، با تاکید بر عزاداری در شهر تهران (دوره قاجار تا پهلوی اول)

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 به نظر می رسد موجودیت و بقای موسیقی در شهر به مثابه مصداقی از هنر شهری در گروی تعامل توأمان سه مولفه هنرمند, فضای عمومی و شهروندان به عنوان مخاطبان هدف است. به این معنا که بی توجهی و حذف یکی منجر به تغییر ماهیت کل خواهد شد و نه تنها تاثیرگذاری و کیفیت بخشی هایی همچون افزایش حس هویت و تعلق به شهر را که از حضور هنر در فضای شهری انتظار می رود محقق نخواهد کرد که گاه حتی به اغتشاشاتی نیز منجر می شود. با طرح این مساله, هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به پرسش های زیر درخصوص موسیقی عزاداری در فضای شهری تهران در دوره قاجار و پهلوی اول بوده است:بقای حیات عزاداری موسیقایی از چه نسبتی با ساختار فضای شهری برخوردار بوده است؟موسیقی عزاداری در فضای شهری دارای چه کیفیاتی بوده است؟تحولات فرهنگی ـ اجتماعی ناشی از ورود مدرنیته چه تاثیراتی بر حیات شهری موسیقی عزاداری داشته است؟این پژوهش براساس مستندات نوشتاری و تصویری, موسیقی عزاداری در فضای شهری تهران در دوره های مذکور را در دو گروه عزاداری های مذهبی و غیرمذهبی شامل «تعزیه», «نوحه خوانی, دسته گردانی و سینه زنی» و «تشییع جنازه صاحب منصبان دولت و درباریان» به مثابه هنر شهری مورد سنجش قرار می دهد و چنین نتیجه می گیرد که در دوران قاجار ارتباط دوسویه ای میان فضای عمومی از قبیل میادین, جلوخان ابنیه عمومی, تکایا و خیابان ها به عنوان بستر شکل گیری تعاملات شهروندان و اجراکنندگان عزاداری ها با شکل اجرای موسیقی عزاداری برقرار بوده است. بنابراین ضمن برخورداری از همراهی توأمان سه مولفه نامبرده, موسیقی عزاداری در شهر به مثابه هنر شهری تلقی می شود و به خوبی نقش خود را در ایجاد فضای جمعی, خلق هویت شنیداری و کیفیت بخشی به فضاهای عمومی ایفا می کند, درحالی که پس از مشروطه با ورود فرنگی مآبی به ویژه تحت تاثیر سیاست های فرهنگی پهلوی اول و بروز پیامدهایی چون تخصیص فضاهایی غیرعمومی به اجرای انواع موسیقی, عدم حضور هنرمندان آگاه و مشارکت شهروندان فعال به تدریج این هنر از ماهیت یک هنر شهری فاصله می گیرد و ضمن از دست دادن کارکرد خود دچار عارضه بی هویتی نیز می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شرایلی، محمدرضا، و عادلوند، پدیده. (1395). هم بودی موسیقی و فضای شهری, با تاکید بر عزاداری در شهر تهران (دوره قاجار تا پهلوی اول). باغ نظر، 13(44)، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/518500/fa

    Vancouver: کپی

    شرایلی محمدرضا، عادلوند پدیده. هم بودی موسیقی و فضای شهری, با تاکید بر عزاداری در شهر تهران (دوره قاجار تا پهلوی اول). باغ نظر[Internet]. 1395؛13(44):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/518500/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شرایلی، و پدیده عادلوند، “هم بودی موسیقی و فضای شهری, با تاکید بر عزاداری در شهر تهران (دوره قاجار تا پهلوی اول)،” باغ نظر، vol. 13، no. 44، pp. 27–38، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518500/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا