مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی

صفحات

 صفحه شروع 266 | صفحه پایان 283

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی معرفت تاریخی سعدی شیرازی در گلستان و بوستان می باشد. معرفت تاریخی و پیش فهم های تاریخی شیخ اجل در ایجاد این دو اثر سترگ در ادبیات فارسی, مسأله ی غامض و قابل درنگی است که چندان به آن پرداخته نشده است. در این مقاله سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود که پیش فهم های معرفت تاریخی سعدی در این دو اثر چه بوده و با چه عناصر و مفاهیمی خود را نشان داده است؟ فرضیه اصلی این مقاله این است که شرایط فردی و اجتماعی شیخ اجل در کنار مطالعات تاریخی و فرهنگی, در بینش تاریخی وی تأثیر بسزایی داشته است. نتایج این پژوهش که با روشی توصیفی-تحلیلی, صورت گرفته, نشان می دهند که آمیزه ای از عوامل و عناصر فردی و تاریخی و اجتماعی, چون: تحصیل در نظامیه ی بغداد به عنوان بزرگترین کانون فرهنگی جهان اسلام, آفاق گردی و محاط بودن در عصری متلاطم و حادثه خیز, در کنار مطالعه و تأمل در متون تاریخی و فرهنگی گذشته,-درسایه سار امنیت اجتمایی ایجاد شده توسط سلغریان-در شکل گیری نظام معرفتی و تاریخی سعدی, تأثیر قابل توجهی داشته است. آشنایی عمیق سعدی با متون تاریخی و فرهنگی گذشته, باعث شده تا پیش فهم های نظام معرفت تاریخی وی در برخی از آثارش با مفاهیم و ویژگی هایی چون: موضوعیت نداشتن اندیشه ی ظل اللهی, مشیت گرایی, اهتمام به کاربست عناصر, مفاهیم و شخصیت های تاریخی-اسطوره ای, وطنی و اسلامی-, و استفاده از تاریخ به مثابه ی ابزاری برای تعلیم اخلاق, در قالب حکایت ها, تمثیل ها, نمادها و تلمیح ها, تعریف و به گونه ای سحرانگیز و ابدی در نظم و نثرش متجلی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزبیضایی، محمد، معینی رودبالی، رضا، عریانی، کبری، و رضایی سرچقا، مجتبی. (1398). تأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، 1(1 )، 266-283. SID. https://sid.ir/paper/518776/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزبیضایی محمد، معینی رودبالی رضا، عریانی کبری، رضایی سرچقا مجتبی. تأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)[Internet]. 1398؛1(1 ):266-283. Available from: https://sid.ir/paper/518776/fa

    IEEE: کپی

    محمد کشاورزبیضایی، رضا معینی رودبالی، کبری عریانی، و مجتبی رضایی سرچقا، “تأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی،” پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، vol. 1، no. 1 ، pp. 266–283، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button