Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,719
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب زیسته دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 189

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی تجربة زیسته دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی بود. روش پژوهش کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی بود. حوزه پژوهش دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس شهر ارومیه بود. روش نمونه گیری هدفمند بود و نمونه گیری تا حد اشباع داده ها ادامه یافت که درنهایت با تعداد 15 نفر دانش آموز این اشباع حاصل شد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل موضوعی داده های 7 مرحله ای کلایزی (1987) استفاده شد. تحلیل دیدگاه دانش آموزان در 3 حوزة موضوعی (فرهنگ و هویت, نظام اجتماعی, منابع و فعالیت های اقتصادی) درس مطالعات اجتماعی به شناسایی 311 کد اولیه, 30 زیر مضمون و 6 مضمون اصلی منجر شد که عبارت اند از ویژگی ها فرهنگی اسلامی (فرهنگ انتخاب دوست, پوشش اسلامی-ایرانی, فرهنگ تصمیم گیری)؛ تفکر انتقادی (مقایسه فرهنگی ایران با کشورهای همسایه, مقایسه فرهنگی مناطق مختلف ایران, وجود ادیان مختلف دینی در کشور)؛ درک و فهم مسائل جامعه (مشارکت اجتماعی, وجود هماهنگی و نظم در رژه نظامی, اتحاد در برگزاری نماز جماعت, حقوق اجتماعی, وجود مرز بین کشورها برای داشتن امنیت اجتماعی, رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی)؛ مسئولیت پذیری در قبال خود (حقوق فردی, برنامه ریزی روزانه, داشتن نظم در انجام کارها, رعایت معیارهای انتخاب دوست, رعایت معیارهای تصمیم گیری درست)؛ شناخت استعدادهای کشور (منابع فسیلی, منابع و میدان ها نفتی, پالایشگاه گاز, انرژی های نو, توربین های بادی, نیروگاه های خورشیدی, توربین های آبی)؛ استفاده بهینه از منابع (صرفه جویی در مصرف برق و انرژی, تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، ربابه، وحدت، رقیه، و کیهان، جواد. (1398). تجارب زیسته دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(35 (پیاپی 62) )، 173-189. SID. https://sid.ir/paper/518804/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی ربابه، وحدت رقیه، کیهان جواد. تجارب زیسته دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1398؛16(35 (پیاپی 62) ):173-189. Available from: https://sid.ir/paper/518804/fa

    IEEE: کپی

    ربابه رحیمی، رقیه وحدت، و جواد کیهان، “تجارب زیسته دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از درس مطالعات اجتماعی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 16، no. 35 (پیاپی 62) ، pp. 173–189، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518804/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا