مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

451
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

129
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه، نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی، جراحی و کودکان طی سال 93-1392

صفحات

 صفحه شروع 323 | صفحه پایان 330

چکیده

 مقدمه و هدف: امروزه تماس زودرس با بیمار به عنوان جزء مهمی از برنامه آموزشی کشور های پیشرفته دنیا در نظر گرفته می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی انجام گرفت.روش کار: این مطالعه از نوع مطالعات مداخله ای و به شیوه قبل و بعد, بر روی 52 نفر از دانشجویان ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان, انجام گرفت. دانشجویان در دو مرحله قبل از شروع برنامه به عنوان مداخله آموزشی و در انتهای ترم اقدام به تکمیل پرسش نامه ها نمودند.تغییر نگرش دانشجویان نسبت به تاثیر درس بر نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی مورد سنجش قرار گرفت. نقطه نظرات اساتید درگیر دراجرای برنامه نیز توسط پرسش نامه جمع آوری شد.نتایج: تقویت نگرش و خودآگاهی در مطالعه, رضایتمندی بیشتر از دروس علوم پایه (P=0.019), درک مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (P=0.03), کمک به درک تفکر و طبابت بالینی و شناخت مهارت های ساده بالینی (P=0.01) نسبت به قبل از مداخله افزایش یافتند. گذراندن دوره آموزشی تغییری در نگرش دانشجویان در زمینه تاثیر درس بر تقویت مهارتهای ارتباطی و نمرات همان ترم دانشجویان ایجاد نکرده است. 41% از اساتید معتقد به ضرورت وجود این درس بودند در حالی که 29.5% عقیده داشتند که این درس در مقطع علوم پایه ضرورت ندارد و 29.5% نیز دراین خصوص اظهارنظر نکردند.نتیجه نهایی: با وجود افزایش میانگین امتیاز برخی یافته ها, به نظر میرسد که درس تماس زودرس تاثیری بر پیامدهای اندازه گیری شده نداشته است که لزوم تغییر در نحوه آموزش عملی دانشجویان را مطرح میسازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیف ربیعی، محمدعلی، اثنی عشری، مسعود، مقصودی، فهیمه، و اثنی عشری، فرزانه. (1394). بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه, نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی, جراحی و کودکان طی سال 93-1392. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، 22(4 (مسلسل 78))، 323-330. SID. https://sid.ir/paper/518945/fa

    Vancouver: کپی

    سیف ربیعی محمدعلی، اثنی عشری مسعود، مقصودی فهیمه، اثنی عشری فرزانه. بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه, نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی, جراحی و کودکان طی سال 93-1392. مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)[Internet]. 1394؛22(4 (مسلسل 78)):323-330. Available from: https://sid.ir/paper/518945/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی سیف ربیعی، مسعود اثنی عشری، فهیمه مقصودی، و فرزانه اثنی عشری، “بررسی تاثیر برنامه تماس زودرس با بیمار بر تغییر نگرش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه, نسبت به نحوه آماده شدن برای ورود به دوره بالینی در بخش های داخلی, جراحی و کودکان طی سال 93-1392،” مجله پزشکی بالینی ابن سینا (مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان)، vol. 22، no. 4 (مسلسل 78)، pp. 323–330، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button