مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,332
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,099
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی در تبیین روابط بین خودکارآمدی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 1562 | صفحه پایان 1573

چکیده

 مقدمه عوامل متعددی در فرسودگی تحصیلی دانش­ آموزان نقش دارند و مرور پژوهش­ ها نشان دادند که بین خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ارتباط وجود داد, اما آیا انگیزش تحصیلی می­ توان رابطه بین خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی را میانجی­ گیری بکند؟ این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی انگیزش در روابط بین خودکارآمدی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی دانش­ آموزان دختر پیش­ دانشگاهی انجام شد. روش کار روش تحقیق مطالعه ی حاضر, همبستگی بر اساس مدل­ یابی معادلات ساختاری بود. با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای تعداد 350 نفر دانش­ آموز از جامعه ی آماری دانش­ آموزان پیش­ دانشگاهی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسش­ نامه­ های فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997), پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی میجلی و همکاران (2000), پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی زیمرمن و مارتیز-پونز ( 1986) و انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) پاسخ دادند. نتایج نتایج آزمون مدل ساختاری نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با هر سه مؤلفه فرسودگی تحصیلی(خستگی تحصیلی, بی علاقگی و ناکارآمدی درسی) همبستگی منفی دارد (0/001≥ p). انگیزه تحصیلی درونی به صورت منفی و بی­ انگیزگی تحصیلی و انگیزه تحصیلی بیرونی به صورت مثبت با مؤلفه های فرسودگی تحصیلی همبسته بودند (0/001≥ p). در نهایت خود تنظیمی تحصیلی به صورت با مؤلفه های سه گانه فرسودگی تحصیلی همبسته بوده و ابعاد انگیزش تحصیلی به صورت معنادار رابطه بین خودتنظیمی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی را میانجیگری می­ کند (0/001≥ p). در نهایت شاخص های برازندگی به دست آمده مدل کلی با داده های گردآوری شده, برازش مطلوب را دارد. نتیجه گیری انگیزش تحصیلی عنصری مهم و ضروری در دوره تحصیل است که می­ توان با تقویت و بهبود آن در دانش­ آموزان, موفقیت تحصیلی آنها را تضمین نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیری، اعظم، زارع بهرام آبادی، مهدی، حیدری، حسن، و داوودی، حسین. (1398). نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی در تبیین روابط بین خودکارآمدی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(3 )، 1562-1573. SID. https://sid.ir/paper/51895/fa

    Vancouver: کپی

    امیری اعظم، زارع بهرام آبادی مهدی، حیدری حسن، داوودی حسین. نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی در تبیین روابط بین خودکارآمدی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1398؛62(3 ):1562-1573. Available from: https://sid.ir/paper/51895/fa

    IEEE: کپی

    اعظم امیری، مهدی زارع بهرام آبادی، حسن حیدری، و حسین داوودی، “نقش میانجی گر انگیزش تحصیلی در تبیین روابط بین خودکارآمدی تحصیلی و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 62، no. 3 ، pp. 1562–1573، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51895/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا