مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

660
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 9، 14 12 و 17 15 ساله دختران کار و عادی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 106

چکیده

 به منظور بررسی روند تغییرات و تفاوت ابعاد خودکارامدی (هیجانی, اجتماعی, تحصیلی و جسمانی) و اضطراب در سه گروه سنی مختلف دختران کار و عادی, پژوهشی توصیفی از نوع مقطعی صورت پذیرفته است. 111 کودک و نوجوان کار17-9 ساله به صورت نمونه گیری در دسترس و 124 دانش آموز دختر از سه دوره تحصیلی مختلف به صورت تصادفی ساده انتخاب, و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه های خودکارامدی کودکان, خودکارامدی جسمانی و سیاهه اضطراب حالت صفت بوده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس بین آزمودنی تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در هر سه گروه سنی, اضطراب حالت صفت دختران کار به طور معناداری از دختران عادی بیشتر است درحالی که خودکارامدی و ابعاد آن در دختران عادی به طور معناداری از دختران کار بیشتر است. با افزایش سن در دختران عادی اضطراب حالت و اضطراب صفت افزایش می یابد, درحالی که در مورد دختران کار با افزایش سن از دوره سنی 11-9 به دوره سنی 14-12 سال افزایش اضطراب حالت, و با افزایش سن تا دوره سنی 17-15 سال کاهش اضطراب حالت وجود دارد و با افزایش سن در دختران کار, اضطراب صفت افزایش می یابد. هم چنین با افزایش سن, میزان خودکارامدی تحصیلی (بجز در دختران کار 17- 15 ساله), و خودکارامدی اجتماعی و هیجانی در هر دو گروه کاهش, و خودکارامدی جسمانی در دختران کار تا حدی افزایش, و در دختران عادی کاهش می یابد. بنابراین, خودکارامدی در دوران اواسط کودکی و نوجوانی می تواند به عنوان عامل تاثیرگذار مهمی در بروز و تداوم اضطراب نقش داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی نائینی، حنیفه، و کیامنش، علیرضا. (1394). مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 9, 14 12 و 17 15 ساله دختران کار و عادی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 9(30 )، 79-106. SID. https://sid.ir/paper/519928/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی نائینی حنیفه، کیامنش علیرضا. مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 9, 14 12 و 17 15 ساله دختران کار و عادی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده[Internet]. 1394؛9(30 ):79-106. Available from: https://sid.ir/paper/519928/fa

    IEEE: کپی

    حنیفه سجادی نائینی، و علیرضا کیامنش، “مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 9, 14 12 و 17 15 ساله دختران کار و عادی،” فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، vol. 9، no. 30 ، pp. 79–106، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button