مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش آموزان دختر باکم توانی ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 121

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر با کم توانی ذهنی دوره ابتدایی شهر قم انجام شد. روش این پژوهش, آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون - پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. نخست از همه مدارس استثنایی موجود, 2 مدرسه به صورت در دسترس انتخاب, سپس 30 نفر از دانش آموزانی که ملاک های ورود را داشتند, انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون هوش وکسلر, مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند, فهرست اجتماعی ماتسون, و اجرای برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره با اندازه گیری مکرر استفاده شد.نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (p<0.05), بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. آموزش مهارت های ارتباطی موجب کاهش رفتارهای نامناسب دانش آموزان دختر با کم توانی ذهنی و افزایش سازگاری اجتماعی آن ها در تمامی خرده آزمون های سازگاری اجتماعی و نیز بهبود عملکرد تحصیلی آن ها شده بود. این برنامه آموزشی بیشترین تاثیر را بر بهبود مهارت های زندگی نشان داد. می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با کم توانی ذهنی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فریس آبادی، لیلا، خسروی، معصومه، و صباحی، پرویز. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش آموزان دختر باکم توانی ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(18 )، 101-121. SID. https://sid.ir/paper/519970/fa

    Vancouver: کپی

    فریس آبادی لیلا، خسروی معصومه، صباحی پرویز. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش آموزان دختر باکم توانی ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1394؛5(18 ):101-121. Available from: https://sid.ir/paper/519970/fa

    IEEE: کپی

    لیلا فریس آبادی، معصومه خسروی، و پرویز صباحی، “اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی و حل مساله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش آموزان دختر باکم توانی ذهنی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 5، no. 18 ، pp. 101–121، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519970/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button