مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی فضای معماری در سینمای اصغر فرهادی با رویکرد نشانه شناسی نمونه موردی: فیلم «فروشنده»

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 20

چکیده

 بیان مسئله: د ر سال های اخیر نزد یکی روزافزون د و رشته هنری معماری و سینما که از خصوصیات و تاثیرات د وسویه یک د یگر کاملا آگاه اند به یک مبحث جد ی آکاد میک تبد یل شد ه است. سینما به عنوان یک رسانه پرمخاطب و ابزار بیانی تاثیرگذار, از طریق بازنمایی فضای معماری سهم مهمی را د ر خلق معنا, برقرای ارتباط حسی با مخاطب, بیان روایت و شخصیت پرد ازی بر عهد ه د ارد. اما آنچه د ر سینمای ایران مورد غفلت قرار گرفته است نظریه پرد ازی د قیق د ر رابطه با تعامل میان رشته ای میان این د و حوزه و راهکارهای بهره گیری از ظرفیت های مد یوم معماری د ر راستای تجلی معنا د ر فضای حاکم بر فیلم است. هدف پژوهش: این پژوهش در پی واکاوی کارکرد د راماتیک کالبد و عناصر فضای معماری د ر سینمای اصغر فرهاد ی, به طور خاص فیلم «فروشند ه», و کشف مضامین آشکار و پنهان نشانه های متن فیلم است. روش پژوهش: در این مطالعه با استفاد ه از روش تحلیل محتوای کیفی و چارچوب نشانه شناسی سوسور, یافته های تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی ارایه شد ه است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه مبین این نکات است که د ر سینمای فرهاد ی ساختار معمارانه فضا نه فقط به عنوان پس زمینه د استان, بلکه همچون عاملی د خیل د ر روند فیلم ها, با رفتار شخصیت ها و د رونمایه آثار منطبق بود ه و به تنهایی موید احساسات و حتی اد راک معانی خاص هر فیلم هستند. همچنین هر عنصر و المانی از فضای معماری براساس مقاصد معنایی و نشانه شناختی خاصی بازنمایی می شود. به علاوه نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که د ر فیلم «فروشند ه» حجمی گسترد ه از نشانه ها به صورت کاملا محسوس و هد فمند د ر قالب کالبد و عناصر فضایی معماری گوناگون همچون خانه, رنگ, نور, بافت, بازشو و اشیا به کار گرفته شد ه تا روایت د راماتیک د استان و انتقال معانی نهفته آن, تعریف عملکرد و حالات کاراکتر ها و برانگیختن احساسات بینند ه حاصل شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوائی، فرزاد، کاظمی شیشوان، مهروش، حسینی، اکرم، و نصیری، نگار. (1400). بازنمایی فضای معماری در سینمای اصغر فرهادی با رویکرد نشانه شناسی نمونه موردی: فیلم «فروشنده». باغ نظر، 18(100 )، 5-20. SID. https://sid.ir/paper/521192/fa

    Vancouver: کپی

    نوائی فرزاد، کاظمی شیشوان مهروش، حسینی اکرم، نصیری نگار. بازنمایی فضای معماری در سینمای اصغر فرهادی با رویکرد نشانه شناسی نمونه موردی: فیلم «فروشنده». باغ نظر[Internet]. 1400؛18(100 ):5-20. Available from: https://sid.ir/paper/521192/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد نوائی، مهروش کاظمی شیشوان، اکرم حسینی، و نگار نصیری، “بازنمایی فضای معماری در سینمای اصغر فرهادی با رویکرد نشانه شناسی نمونه موردی: فیلم «فروشنده»،” باغ نظر، vol. 18، no. 100 ، pp. 5–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521192/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button