Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,613
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مفهوم خلاقیت و دلالت های تربیتی آن در اندیشه اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 224

چکیده

 زمینه: تربیت پیچیده ترین حوزه فعالیت بشری است,که تحول و توفیق در آن دغدغه همیشگی تاریخ بشربوده و هست. برای موفقیت در این مسیر باید به بخش ها و عوامل مختلف موثر در آن اهتمام داشته باشیم. خلاقیت, از ویژگی های برجسته انسانی و در زمره مباحث محوری تعلیم و تربیت است.هدف: پژوهش حاضر قصد داشت تا با مراجعه به بخشی از منابع اندیشه اسلامی, به استنباط, توصیف و تبیین مفهوم خلاقیت و دلالت های تربیتی آن بپردازد .روش: روش تحقیق در این پژوهش« توصیفی تحلیلی (تفسیری)» است. ابتدا نگاهی به معنا و مفهوم خلاقیت شده و سپس با «توصیف و تحلیل» آن در اندیشه اسلامی, استلزامات تربیتی آن استنباط و ارائه شده است.یافته ها: نتایج تحقیق از فضیلت, اهمیت و ضرورت توجه به خلاقیت را در زندگی و شبکه پرورش و آموزش حکایت دارد. انسان از خالق خود جدایی نداشته و هرکنش او به نوعی حرکت در تضعیف یا تقویت این اتصال است. خلاقیت, چه در ساحت اندیشه و چه در قلمر و عمل, امری وجودی است که انسان را در هر لحظه و به گونه ای خاص, در پیوند طولی و عرضی با کل عناصر هستی نگه می دارد. انواع ابزار معرفتی که در این فرایند دخالت دارند, دارای تفاوت ها و مراتبی هستند و دخالت هر شکل از منابع و ابزارهای شناختی اثر خاص خود را در تشکیل و تداوم خلاقیت بجا می گذارد. به علاوه, ظهور, اعتبار و اثرگذاری حقیقی خلاقیت منوط به آن است که هماهنگ با اصول و ارزش های الهی حاکم برگیتی باشد.نتیجه گیری: اگر جایگاه خلاقیت را به خوبی دریابیم, می فهمیم که تبیین و تقویت حضور آن در صحنه تربیت مطلوب و زندگی معقول اجتناب ناپذیر است. روان شناسی, اندیشه اسلامی و هر حوزه علمی و معرفتی به اشکال مختلف بر این نیاز اصرار می ورزند و اهمیت آن را در تعالی و شکوفایی مادی و معنوی انسان متذکر شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمانی، محمد، صفایی مقدم، مسعود، پاک سرشت، محمدجعفر، و مرعشی، سیدمنصور. (1396). بررسی مفهوم خلاقیت و دلالت های تربیتی آن در اندیشه اسلامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(1)، 187-224. SID. https://sid.ir/paper/521620/fa

    Vancouver: کپی

    نعمانی محمد، صفایی مقدم مسعود، پاک سرشت محمدجعفر، مرعشی سیدمنصور. بررسی مفهوم خلاقیت و دلالت های تربیتی آن در اندیشه اسلامی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1396؛7(1):187-224. Available from: https://sid.ir/paper/521620/fa

    IEEE: کپی

    محمد نعمانی، مسعود صفایی مقدم، محمدجعفر پاک سرشت، و سیدمنصور مرعشی، “بررسی مفهوم خلاقیت و دلالت های تربیتی آن در اندیشه اسلامی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 7، no. 1، pp. 187–224، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا