مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش حل مساله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور، بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 59

چکیده

 مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی, بحران نابودی محیط زیست, بحران فقر جامعه, شاهد بحران اعتیاد نیز می باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد کاهش عزت نفس است. عزت نفس انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می کند. پژوهش های پیرامون مساله اعتیاد و ارائه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر است.روش کار: این پژوهش یک مطالعه مورد شاهدی تجربی دو گروهه است که در سال 1389 در کلینیک مهر مشهد انجام شده است. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت, 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل به صورت تخصیص تصادفی تقسیم شدند. تمامی واحدهای پژوهش فرم ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل نموده برای گروه آزمون به مدت دو ماه, 8 جلسه 45 دقیقه ای جلسات حل مساله خانواده محور برگزار گردید. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار spss و آزمون های دقیق فیشر, تی مستقل و تی زوجی استفاده شد.نتایج: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معنی داری (P=0.0001), به میزان 4.5 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.نتیجه گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مساله با رویکرد خانواده محور می تواند جهت بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، رحیم، صالح مقدم، امیررضا، طلایی، علی، ابراهیم زاده، سعید، و کریمی مونقی، حسین. (1391). بررسی تاثیر آموزش حل مساله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور, بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 55(1)، 52-59. SID. https://sid.ir/paper/52171/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی رحیم، صالح مقدم امیررضا، طلایی علی، ابراهیم زاده سعید، کریمی مونقی حسین. بررسی تاثیر آموزش حل مساله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور, بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1391؛55(1):52-59. Available from: https://sid.ir/paper/52171/fa

    IEEE: کپی

    رحیم حبیبی، امیررضا صالح مقدم، علی طلایی، سعید ابراهیم زاده، و حسین کریمی مونقی، “بررسی تاثیر آموزش حل مساله تعدیل شده با رویکرد خانواده محور, بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 55، no. 1، pp. 52–59، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا