Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,178
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

377
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه شناسایی مولفه های رفتار اخلاقی در سازمان های خدماتی می تواند زمینه ساز بهبود فضای اخلاقی حاکم بر سازمان و تسهیل گر بروز رفتارهای مثبت کاری در سطوح مختلف سازمانی گردد. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد بوده است تا با بررسی مفهوم اخلاق و رفتار اخلاقی به کشف و تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد بپردازد. روش در این پژوهش, از روش ترکیبی آمیخته-اکتشافی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش, کلیه کارکنان و مدیران سازمان مرکزی و ستاد شهرداری مشهد می باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 26 نفر از کارشناسان و 14 نفر از مدیران شهرداری مشهد بوده و در در بخش کمی, 243 نفر از کارشناسان و 84 نفر از مدیران باسابقه بوده ند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوای قراردادی استفاده شده و مدل اولیه رفتار اخلاقی مبتنی بر ابعاد و مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد استخراج گردید. جهت سنجش و برازش مدل ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس بهره گرفته شد. یافته ها نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که رفتار اخلاقی کارکنان را می توان در قالب سه حوزه دسته بندی کرد که خود در برگیرنده مولفه ها و زیر مولفه های متعدد است. رفتار اخلاقی مدیران شهرداری مشهد نیز در دو حوزه قابل دسته بندی است که در مجموع دربرگیرنده 7مولفه و 30 زیرمولفه بوده است. در نهایت با استفاده از شاخص های KMO و بارتلت کفایت داده ها تایید شد. جهت بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویه ها محاسبه شد و با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویه ها بالاتر از 3/0 برآورد گردید, مدل تحقیق مورد تایید گرفت. نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن بود که رویکرد اخلاق وظیفه محور جهت بررسی اخلاق و رفتار اخلاقی در سازمان هایی چون شهرداری از چارچوب تئوریکی مناسبی برخوردار بوده و به درستی می تواند تبیین گر رفتار اخلاقی کارکنان شهرداری باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک خواه فرخانی، زهرا، خوراکیان، علیرضا، جهانگیر، مصطفی، و محمدی شهرودی، حامد. (1396). تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری. اخلاق در علوم و فناوری، 12(4 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/521811/fa

    Vancouver: کپی

    نیک خواه فرخانی زهرا، خوراکیان علیرضا، جهانگیر مصطفی، محمدی شهرودی حامد. تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1396؛12(4 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/521811/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نیک خواه فرخانی، علیرضا خوراکیان، مصطفی جهانگیر، و حامد محمدی شهرودی، “تبیین مولفه های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 12، no. 4 ، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521811/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا