Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه هوش هیجانی دانشجویان استعدادهای درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 347 | صفحه پایان 352

چکیده

 اهداف: هوش هیجانی مجموعه ای از هیجان ها و توانمندی هایی است که قدرت مقابله و کنترل شخص را در رویارویی با مشکلات بالا می برد و سبب عملکرد مناسب در حیطه های مختلف از جمله موفقیت تحصیلی می شود. در این مطالعه هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با هم مقایسه شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی بود که در آن به صورت نمونه گیری تصادفی, 30 نفر از دانشجویان استعداد درخشان و 30 نفر از دانشجویان غیر استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (ترم تحصیلی و رشته همسان) در سال 1393 بررسی شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای شامل دو قسمت اطلاعات فردی و اجتماعی و پرسشنامه ای 90 سوالی بار-آن بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 16 گردآوری شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان 10.48±334.36 و دانشجویان غیر استعداد درخشان 734.94±311.407 بود و تفاوت دو گروه از نظر آماری معنادار نبود (0.072= p). مقایسه ابعاد مختلف هوش هیجانی دانشجویان در دو بعد استقلال (0.02= p) و کنترل تکانش (0.05 = p) تفاوت آماری معنا داری بود. علاوه بر آن, متغیرهای انعطاف پذیری, خودابرازی, عزت نفس, روابط بین فردی, فشار روانی, حل مساله و شادمانی نیز در دانشجویان استعداد درخشان کمی بالاتر بود, ولی ازنظر آماری این تفاوت ها معنادار نبود.نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان استعداد درخشان قدرت کنترل تکانش و استقلال بالاتری نسبت به دانشجویان غیر استعداد درخشان داشتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تذکری، زهرا، نمادی وثوقی، مریم، موحدپور، آسیه، علی زاده میراشرفی، هما، زارع، مریم، و رحیمی، گیتی. (1396). مقایسه هوش هیجانی دانشجویان استعدادهای درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24(5)، 347-352. SID. https://sid.ir/paper/521912/fa

    Vancouver: کپی

    تذکری زهرا، نمادی وثوقی مریم، موحدپور آسیه، علی زاده میراشرفی هما، زارع مریم، رحیمی گیتی. مقایسه هوش هیجانی دانشجویان استعدادهای درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1396؛24(5):347-352. Available from: https://sid.ir/paper/521912/fa

    IEEE: کپی

    زهرا تذکری، مریم نمادی وثوقی، آسیه موحدپور، هما علی زاده میراشرفی، مریم زارع، و گیتی رحیمی، “مقایسه هوش هیجانی دانشجویان استعدادهای درخشان و سایر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 24، no. 5، pp. 347–352، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/521912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا