Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,572
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر نقش دانش شخصی از موقعیت طراحی در شکل گیری مولدهای اولیه طراحی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 32

چکیده

 مولد اولیه طراح فکر, هدف, و ایده ساختاردهنده ای است که او در ابتدای کار برمی گزیند و اقدامات طراحانه بعدی را به تبع آن انجام می دهد . نقش مولد اولیه, این عامل آغازگر و توسعه دهنده طرح, از طرفی و همچنین پیچیدگی و چالش برانگیز بودن مرحله شکل گیری مولدها برای طراحان خصوصا دانشجویان طراحی از طرف دیگر, پژوهش های مهمی را در حوزه طراحی پژوهی موجب گردیده است. اگر بپذیریم که طراحی یک فرایند مبتنی بر دانش است, نقش مهم دانش طراح نسبت به موقعیت طراحی, که شامل موضوع و بستر طرح است, در مرحله شکل گیری مولد اولیه و آغاز طراحی نیازی به اثبات ندارد. تجربه طراحی و آموزش آن نشان می دهد که مطالعات اولیه و جمع آوری اطلاعات در شروع طراحی دانشی را در خصوص موقعیت طراحی می سازد که معمولا کمک موثری به شکل گیری مولد اولیه و آغاز طراحی نمی کند. این دانش از موقعیت طراحی, از روندی تحلیلی کسب می شود و به همین دلیل معمولا توانایی ایجاد یک تصور منسجم و یکپارچه از موقعیت طراحی را ندارد. مقاله حاضر معرفی نوعی از دانش طراحی است که نقش موثرتری در شکل گیری مولدها داشته باشد. دانش طراحی معماری را بر اساس « نظریه دانش ضمنی » می توان به دو نوع دانش ضمنی (شخصی) و صریح تقسیم کرد. در این تقسیم بندی, دانش شخصی, طبق تعریف, دانش غیرقابل گفتن و منحصر به فرد, در بین عوامل موثر بر طراحی و موقعیت طراحی است, که از طریق تجربه مستقیم کسب می شود. دانش صریح, در مقابل, دانش قابل بیان و عمومی در میان عوامل مذکور است. مطالعه و استخراج وجوه این دو گونه دانش از یک سو و وجوه مولدهای اولیه از سوی دیگر, مبین این واقعیت است که دانش شخصی, با اتکا به دریافتی از کلیت یکپارچه و معنادار موقعیت طراحی که ترجیحات و باورهای شخصی طراح از موضوع و بستر طراحی را نیز در بر می گیرد, نقش موثرتری در شکل گیری مولدهای اولیه به منزله یک کل یکپارچه ناشی از ساختار ذهنی طراح دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلامی، مریم، و ندیمی، حمید. (1393). تاملی بر نقش دانش شخصی از موقعیت طراحی در شکل گیری مولدهای اولیه طراحی. صفه، 24(64)، 19-32. SID. https://sid.ir/paper/522183/fa

    Vancouver: کپی

    کلامی مریم، ندیمی حمید. تاملی بر نقش دانش شخصی از موقعیت طراحی در شکل گیری مولدهای اولیه طراحی. صفه[Internet]. 1393؛24(64):19-32. Available from: https://sid.ir/paper/522183/fa

    IEEE: کپی

    مریم کلامی، و حمید ندیمی، “تاملی بر نقش دانش شخصی از موقعیت طراحی در شکل گیری مولدهای اولیه طراحی،” صفه، vol. 24، no. 64، pp. 19–32، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522183/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا