مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

73
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل ارتباط مبانی معرفت شناختی با دیدگاه های تربیتی مولوی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

مولانا از جمله شاعران و عارفانی است که در مکتوبات خویش, به ویژه مثنوی معنوی, در بیشتر قلمرو معارف بشری چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم سخن رانده است. روش مولوی در تحلیل رفتار انسانی از نوع روان شناسانه است و چنین می نماید که محور تحلیل ها و تبیینات وی ارجاع به غرایز, سرشت انسانی و خلق وخوی فردی است. محتوای تربیتی از دید مولانا دو دسته دانش ها هستند که احاطه انسان بر آن ها را شایسته و زیبنده هر انسان متعادلی می داند؛ یکی دانش هایی که کاربرد دنیوی دارند و اشراف بر آن ها, سیر آدمی را در عالم خاکی سهل می نماید و دیگری, دانش هایی که جنبه معنوی و مرتبط با کمال انسانی را بر عهده دارد و سیر انسان را در حیات اخروی تضمین می کند. هدف تربیت در مکتب مولانا, تحقق خویشتن یا خودشکوفایی است که از نظر اندیشمندان تربیتی معاصر, والاترین نیاز انسانی است که باید نظام تعلیم و تربیت بتواند آن را برای انسان به منصه ظهور برساند. آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته, سامان دهی مبانی معرفت شناختی مولانا و نظرات تربیتی او و تبیین ارتباط این دو در خلال امثال و قصص مثنوی است. باید گفت که مکتب تربیتی مولانا, نظام متعادلی است که از بنیادهای معرفت شناختی او سرچشمه می گیرد. در نظام معرفتی و تربیتی مولانا از گفت وگو کردن, تجانس, مجاورت و غور و تامل در موضوع, به عنوان روش های موثر در تربیت یاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی ده چشمه، حمزه، و روحانی، رضا. (1400). بررسی و تحلیل ارتباط مبانی معرفت شناختی با دیدگاه های تربیتی مولوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 13(49)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/522810/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی ده چشمه حمزه، روحانی رضا. بررسی و تحلیل ارتباط مبانی معرفت شناختی با دیدگاه های تربیتی مولوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1400؛13(49):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/522810/fa

    IEEE: کپی

    حمزه محمدی ده چشمه، و رضا روحانی، “بررسی و تحلیل ارتباط مبانی معرفت شناختی با دیدگاه های تربیتی مولوی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 13، no. 49، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522810/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button