مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

286
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ویژگی های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله

صفحات

 صفحه شروع 555 | صفحه پایان 566

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی ویژگی های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش چندروشی (کمی و کیفی) است که برای پاسخگویی به سؤال پژوهش, داده ها در دو روش, مرور نظام مند متون و مصاحبه نیمه ساختار یافته با صاحب-نظران و اساتید علوم تربیتی و روانشناسی, جهت شناسایی ویژگی های عناصر اهداف برنامه درسی وارونه گردآوری شدند. در مرحله ی آخر نیز با استفاده از روش سنتز پژوهی (ترکیب نتایج مطالعات کیفی و کمی حوزه های مشترک پژوهش ها) و با بهره گیری از شیوه تحلیلی-استنتاجی, اطلاعات جمع آوری و موردبررسی قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش در روش اول, شامل همه ی اسناد و مدارک منتشرشده در دسترس در بازه زمانی 2010 بودند. در روش دوم مشارکت کنندگان شامل 7 نفر از متخصصان علوم تربیتی, و روانشناسی بودند که به صورت هدفمند و ملاک محور انتخاب و از آن ها مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری سیستماتیک طی چهار مرحله ای استفاده گردید که پس از شناسایی کدهای اولیه, نسبت به استخراج کدها, مفاهیم شناسایی شده و مقوله های فرعی در قالب ابعاد موردنظر تدوین گردید. تحلیل ها در نرم افزار MAXQDA10 انجام شده است. یافته ها: یافته ها نشان دادند که ویژگی های عنصر اهداف برنامه درسی وارونه را می-توان در سه مضمون اصلی اهداف عملکردی (شامل زیرمولفه های «ارتقای مهارت های حرفه-ای», «بهبود مهارت های بالینی», «بهبود مهارت های برقراری ارتباط با ارباب رجوع», و «بهبود عملکرد و خودکارآمدی در انجام وظایف حرفه به طور مستقل»), اهداف آموزشی (شامل زیرمولفه های «بهبود مهارت های فراشناختی در فراگیران», «افزایش مهارت تفکر انتقادی در فراگیران»), و اهداف رویکردی (شامل زیرمولفه های «بهبود مهارت های کسب دانش», «تقویت و بهبود مهارت های کاری گروهی», و «افزایش سطح تاب آوری») ارائه نمود. بحث و نتیجه گیری: نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته می شود این است که این رویکرد, ضمن تقویت مهارت های استقلال در یادگیری فراگیران, می تواند کمک نماید مهارت های موردنظر در اهداف برنامه درسی به نحو مطلوبی به فراگیران آموزش داده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اسدنژاد، نسرین، ادیب، یوسف، یاری، جهانگیر، و ملکی آوارسین، صادق. (1399). شناسایی ویژگی های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 18(7 (پی در پی 132) )، 555-566. SID. https://sid.ir/paper/522819/fa

    Vancouver: کپی

    اسدنژاد نسرین، ادیب یوسف، یاری جهانگیر، ملکی آوارسین صادق. شناسایی ویژگی های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1399؛18(7 (پی در پی 132) ):555-566. Available from: https://sid.ir/paper/522819/fa

    IEEE: کپی

    نسرین اسدنژاد، یوسف ادیب، جهانگیر یاری، و صادق ملکی آوارسین، “شناسایی ویژگی های اهداف برنامه درسی وارونه از نوع یادگیری مبتنی بر مسئله،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 18، no. 7 (پی در پی 132) ، pp. 555–566، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button