مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان، مبتنی بر یادگیری از طبیعت

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 108

چکیده

 بیان مسئله: در فرایند طراحی معماری, خلاقیت در پردازش ایده نقش اساسی ایفا می کند. همانطور که ایده های خلاقانه بدون پشتوانه ذهنی بروز نمی کند, ایده های گذشته نیز تبار و پشتوانه خلاقیت های آینده اند. طبیعت با سال ها کارآمدی و تنوع, متعاقب اصل انتخاب طبیعی, می تواند در فرایند خلاقانه طراحی معماری به عنوان تبار و الگو قرار گیرد. این پژوهش بر محوریت هم زمان فرایند خلاقیت, فرایند طراحی و علم بیونیک, در پی فرایند بهره گیری خلاقانه از بیونیک است, که در پژوهش های پیشین, هم پوشانی این سه مولفه لحاظ نشده است. هدف پژوهش: از آنجا که معماری از اساس, ماهیتی بین رشته ای دارد, با توجه به نقش نظام های فرایند طراحی, فرایند خلاقیت و علم بیونیک, هدف این پژوهش نتیجه گیری در قالب سامانه مفهومی و منطقی, و برقراری ارتباطی معنادار و هدفمند بین عناصر و مفاهیم ذکرشده است تا بنیانی برای فرایند طراحی معماری خلاقانه با یادگیری از طبیعت قرار گیرد. روش پژوهش: روش این پژوهش استدلال منطقی با استفاده از تدابیر تحلیلی-توصیفی در زمره رویکرد کیفی, در پی تدوین رابطه بین گزاره های خلاقیت, طراحی معماری و الگوهای برگرفته از طبیعت است. ماهیت تحقیق از حیث هدف, کاربردی و نوع تحقیق نیز مروری است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش موید آن است که طبیعت بستر مناسبی برای غنای بصری نوآموزان در جهت ایده یابی طراحی است و بهره گیری از عملگرهای بصری به عنوان یک راهبرد شناختی بازیابی های بصری زمان نهفتگی ذهن را در مرحله خلق ایده در پی دارد که به تنوع طرح نهایی منجر خواهد شد. دانش مبتنی بر شناخت اجزای طبیعت روش هایی از تجربه ساختارها و سیستم ها را پیش روی ما قرار داده که شانس بیشتر برای فهم مسیله معماری و تنوع راه حل و در نتیجه افزایش توانایی خلاقیت طراحان مبتدی را فراهم می کند. همچنین مراحل فرایند طراحی و خلاقیت برگرفته از بیونیک هم پوشانی دارند. قاب بندی بیونیکی مسیله طراحی معماری, گزینش صحیح فهرست وارسی از طبیعت بر اساس مسیله و درستی مقیاس درجه بندی ارتباط این فهرست با مسیله طرح از گام های اساسی مدل فرایند طراحی خلاق معماری بیونیکی محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طیاح، ساویز، مهدیزاده سراج، فاطمه، و محمودی زرندی، مهناز. (1400). تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان, مبتنی بر یادگیری از طبیعت. باغ نظر، 18(100 )، 91-108. SID. https://sid.ir/paper/522862/fa

    Vancouver: کپی

    طیاح ساویز، مهدیزاده سراج فاطمه، محمودی زرندی مهناز. تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان, مبتنی بر یادگیری از طبیعت. باغ نظر[Internet]. 1400؛18(100 ):91-108. Available from: https://sid.ir/paper/522862/fa

    IEEE: کپی

    ساویز طیاح، فاطمه مهدیزاده سراج، و مهناز محمودی زرندی، “تبیین مدل خلاق طراحی معماری برای نوآموزان, مبتنی بر یادگیری از طبیعت،” باغ نظر، vol. 18، no. 100 ، pp. 91–108، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button