Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

665
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی مرتبط با مدرسه، در دانش آموزان نوجوان (ASBPNSS)

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 50

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف بررسی و تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روان شناختی دانش آموزان نوجوان (ASBPNSS) در مدرسه انجام شد. پس از ترجمه مضاعف, رفع ابهامات و مطالعه مقدماتی, نسخه فارسی این ابزار تدوین شد. دو نمونه تصادفی مستقل (N1=458 و N2=36) از میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از کل نمونه و بازآزمایی بر اساس نمونه دوم به دست آمد. برای بررسی روایی مقیاس, از روایی ملاکی و روایی سازه (از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) استفاده شد. ضرایب آلفای 0.86 و بازآزمایی 0.72 به دست آمد. ضرایب هم بستگی بین خرده مقیاس های ASBPNSS و بهزیستی ذهنی تحصیلی بیانگر روایی ملاکی این مقیاس بود. در مجموع, مدل 0.27 نمره بهزیستی ذهنی تحصیلی را تبیین کرد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, هم خوان با الگوی سه عاملی اصلی مقیاس بود. یافته های پژوهش حاضر به عنوان گامی اولیه نشان داد که مقیاس ASBPNSS ویژگی های روان سنجی مطلوبی در نمونه نوجوانان ایرانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوب خانی غیاثوند، مرضیه، اسدزاده، حسن، سعدی پور، اسماعیل، دلاور، علی، و درتاج، فریبرز. (1396). ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی مرتبط با مدرسه, در دانش آموزان نوجوان (ASBPNSS). مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 6(16 )، 33-50. SID. https://sid.ir/paper/522947/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوب خانی غیاثوند مرضیه، اسدزاده حسن، سعدی پور اسماعیل، دلاور علی، درتاج فریبرز. ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی مرتبط با مدرسه, در دانش آموزان نوجوان (ASBPNSS). مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1396؛6(16 ):33-50. Available from: https://sid.ir/paper/522947/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه یعقوب خانی غیاثوند، حسن اسدزاده، اسماعیل سعدی پور، علی دلاور، و فریبرز درتاج، “ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی مرتبط با مدرسه, در دانش آموزان نوجوان (ASBPNSS)،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 6، no. 16 ، pp. 33–50، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522947/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا