Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,440
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,800
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر تحول معماری مدارس ایران در گذر زمان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 6

چکیده

معماری نمودی از سطح تمدن یک جامعه است و البته که معماری فضاهای آموزشی هم باید تا حدی بهتر از معماری عمومی منطقه باشد, و این در موردهای اخیر در کشورهای دیگر به کرات به چشم می خورد. ضمن بررسی بناهای آموزشی در سراسر دنیا متوجه شدیم که معماری فضاهای آموزشی در همه جا کم و بیش با توجه به توان مالی و امکانات بومی دچار تحول و پیشرفت شده است, تا بتوانند شاهد رشد, ارتقا علمی و پژوهشی دانش آموزان و دانشجویان باشند. اما در چند دهه اخیر در کشورمان کمتر شاهد احداث بناهای آموزشی با معماری شاخص بوده ایم, بناهایی که با توجه به این بازه زمانی و نیازهای افراد جامعه, بسیار اندک و ناکافی در برآوردن نیازهای کاربران معاصر به نظر می رسند و از میان آنها می توان به مواردی از قبیل هنرستان هنرهای تجسمی کرج و هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری اشاره کرد. حال چنین مشاهده می شود که تنها دغدغه حاضر, محدود در چهارچوب ساخت مدارس به شیوه دهه های 1340 و1350با راهروهای باریک و یک سری اتاق بنام کلاس درس است, بدون هیچ گونه فضاهای آموزشی دیگر از قبیل فضاهای آزمایشگاهی, ورزشی, پژوهشی و فضایی برای گپ و گفت و گو که روند فعلی باعث عدم علاقه و انگیزه فرزندانمان به محیط های آموزشی و طبیعتا به مقوله تحصیل علم در این فضاها شده است. میشل در کتاب مراقبه و تنبیه که در آن ساختار مدرسه ها را با بیان اینکه شبیه به زندان هستند, به طور ریشه ای نقد کرده و زیر سوال می برد. شاید این مورد برای ما هم آشنا و قابل طرح باشد, آن راهروها و کلاس هایی در طرفین, بسیار شبیه ندامتگاه یا زندان هستند, در حالی که ما قدیم در ایران مسجد- مدرسه ها را داشتیم که زندگی و تحصیل در آن ادغام بود و چقدر معماری صمیمی و سرزنده ای داشتند. لذا با توجه به نقیصه های موجود و نیاز به تغییر که پیوسته احساس می شود, بر آن شدیم تا به مطالعه اخص معماری فضاهای آموزشی در ایران از دیرباز تا امروز و موانع پیشرفت مان در این زمینه بپردازیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعیدی کیا، ندا. (1397). سیر تحول معماری مدارس ایران در گذر زمان. معماری شناسی، 1(1 )، 1-6. SID. https://sid.ir/paper/523084/fa

    Vancouver: کپی

    سعیدی کیا ندا. سیر تحول معماری مدارس ایران در گذر زمان. معماری شناسی[Internet]. 1397؛1(1 ):1-6. Available from: https://sid.ir/paper/523084/fa

    IEEE: کپی

    ندا سعیدی کیا، “سیر تحول معماری مدارس ایران در گذر زمان،” معماری شناسی، vol. 1، no. 1 ، pp. 1–6، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا