Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

173
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گذار از نظام آموزشی سنتی به مدرن در قلمرو عثمانی مطالعه موردی: مدرسه ی صادقیه ی تونس

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 55

چکیده

 یکی از مهم ترین عرصه های رویارویی فرهنگیِ تمدن اسلامی با تمدن جدید غرب, حوزه آموزش و نظام آموزشی بود که در بیشتر سرزمین های اسلامی در قالب شکل گیری و تأسیس مدارس جدید بروز کرد. دارالفنون عثمانی که به مثابه مجتمع آموزشی جامع در 1278/ 1862م تأسیس شد, عملا به الگویی مناسب برای بسیاری از ممالک اسلامی, به ویژه ایالات و ولایات عثمانی در این دوره تبدیل شده بود. سرزمین افریقیه که از اواخر سده ی شانزدهم میلادی/ دهم هجری تحت الحمایه عثمانی قرار گرفته بود, از جمله اولین ایالاتی بود که به سبب نزدیکی سرزمینی و جغرافیایی در معرض مفاهیم و آموزه های مدرنیته قرار گرفت. از این رو, از اواخر سده ی هجدهم میلادی/ دوازدهم هجری مسأله اصلاح نظام آموزشی به یکی از مسائل و دغدغه های حاکمان و عناصر اصلاح طلب افریقیه تبدیل شد و در نتیجه مدرسه عالی صادقیه با الگو گرفتن از دارالفنون استانبول تأسیس شد. این مدرسه با برنامه دقیق و سطوح مدون آموزشی, فارغ التحصیلانی را به جامعه افریقیه ارائه کرد که نقش مهمی در تحولات اجتماعی افریقیه در سده ی نوزدهم و بیستم میلادی ایفا کردند. از این رو, یکی از دغدغه های اصلی استعمار فرانسه پس از سلطه بر تونس از سال 1881م/ 1298ق تضعیف یا به تعطیلی کشاندن این مدرسه بود. رهبران و پیشگامان جنبش استقلال طلبی در تونس, که منجر به استقلال این کشور از فرانسه در 1956م/ 1375ق گردید, از دانش آموختگان مدرسه عالی صادقیه بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برومند اعلم، عباس. (1395). گذار از نظام آموزشی سنتی به مدرن در قلمرو عثمانی مطالعه موردی: مدرسه ی صادقیه ی تونس. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، 49(1 )، 41-55. SID. https://sid.ir/paper/523498/fa

    Vancouver: کپی

    برومند اعلم عباس. گذار از نظام آموزشی سنتی به مدرن در قلمرو عثمانی مطالعه موردی: مدرسه ی صادقیه ی تونس. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1395؛49(1 ):41-55. Available from: https://sid.ir/paper/523498/fa

    IEEE: کپی

    عباس برومند اعلم، “گذار از نظام آموزشی سنتی به مدرن در قلمرو عثمانی مطالعه موردی: مدرسه ی صادقیه ی تونس،” پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، vol. 49، no. 1 ، pp. 41–55، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/523498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا