Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

396
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

241
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی و انظباط پذیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندر عباس

صفحات

 صفحه شروع 136 | صفحه پایان 161

چکیده

 درمان شناختی رفتاری شامل روش های مختلفی است که وجه اشتراک تمام آن ها تاکید بر نقش فرآیند های شناختی رفتاری در شکل گیری و تداوم اختلالات روان شناختی و به کارگیری روش های تجربی مبتنی بر رفتارگرایی و شناخت گرایی برای درمان و کنترل پاسخ دهی نادرست است. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی و انظباط پذیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندر عباس بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندرعباس بودند که در نیمه ی اول سال 1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ی آماری پژوهش شامل دو گروه 30 نفری (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بود که به طور داوطلبانه و به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس باورهای غیرمنطقی جونز و پرسشنامه انضباط پذیری (سلیمی, 1382) استفاده شد. برای تحلیل داده های این پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده گردید. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که روش درمانی شناختی-رفتاری به شیوه ی گروهی بر افرایش انظباط پذیری و نیز کاهش باورهای غیر منطقی در دانش آموزان مؤثر است(05/0>P). همچنین در این پژوهش دو گروه دانش آموزان در پیش آزمون و پس آزمون در 10 خرده مقیاس باورهای غیرمنطقی به استثنای 2 خرده مقیاس اجتناب از شکل و کمال گرایی در سایر خرده مقیاس باورهای غیرمنطقی تفاوت معناداری داشتند. بر اساس دیدگاه «الیس» گرایش به هر یک از باورهای غیرمنطقی می تواند در انتخاب نوع رفتار (واکنش رفتاری) در مقابل رفتارهای فرد موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری رنجبر، فاطمه. (1399). بررسی آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی و انظباط پذیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندر عباس. پژوهشنامه اورمزد، -(51 (ضمیمه شماره 2) )، 136-161. SID. https://sid.ir/paper/524347/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری رنجبر فاطمه. بررسی آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی و انظباط پذیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندر عباس. پژوهشنامه اورمزد[Internet]. 1399؛-(51 (ضمیمه شماره 2) ):136-161. Available from: https://sid.ir/paper/524347/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه جعفری رنجبر، “بررسی آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر کاهش باورهای غیر منطقی و انظباط پذیری دانش آموزان دوره متوسطه شهر بندر عباس،” پژوهشنامه اورمزد، vol. -، no. 51 (ضمیمه شماره 2) ، pp. 136–161، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا