Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا

صفحات

 صفحه شروع 298 | صفحه پایان 323

چکیده

 مقاله حاضر بر بنیان رهیافتی میان رشته ای در هنر و برنامه درسی تهیه شده است. هدف مقاله بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دورة ابتدایی ایران و کانادا در چهار مؤلفه اهداف, محتوا, روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی بود. روش پژوهش, تطبیقی با بهره گیری از رویکرد چهار مرحله ای بردی و انتخاب نمونه پژوهش با توجه به استراتژی «نظام های متفاوت, نتایج متفاوت» صورت پذیرفته است. داده ها با استفاده از اسناد, مدارک و اطلاعات موجود در پایگاه های رسمی دولتی, کتب و نشریات جمع آوری و برای تحلیل از شیوه توافق-تفاوت جان استوارت میل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین برنامه درسی هنر دورة ابتدایی مدارس ایران و کانادا شباهت ها و تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. شباهت ها بیشتر در اهداف و تفاوت ها عمدتاً در محتوا است. در عنصر اهداف, اگرچه هر دو کشور زمینه فرهنگیِ ملی خود را در تدوین اهداف به کار بسته اند, با این حال در کانادا, فرهنگ بومی و محلی نیز در اهداف برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین, در کانادا بر آگاهی یافتن از احساسات درونی به عنوان پیش نیاز تولید هنر تأکید شده است. در عنصر محتوا, رقص و آموزش موسیقی در برنامه درسی ایران دیده نمی شود و در کانادا قصه گویی زیرمجموعة محتوای درام و نمایش است. در عنصر روش های تدریس, استفاده از هنرمندان در روش های تدریس هنر در ایران پیش بینی نشده است, اما در کانادا از متخصصان هنر در کنار معلمان برای تدریس استفاده می شود. در عنصر ارزشیابی, هدف ارزشیابی آموزش هنر در کانادا, «بهبود یادگیری» است, اما در ایران سنجش میزان «توانایی یادگیری» فراگیر مورد توجه است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی مشیزی، معصومه، سلطانی، اصغر، و علی نژاد، مهرانگیز. (1398). بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 2(3 )، 298-323. SID. https://sid.ir/paper/524705/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی مشیزی معصومه، سلطانی اصغر، علی نژاد مهرانگیز. بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی[Internet]. 1398؛2(3 ):298-323. Available from: https://sid.ir/paper/524705/fa

    IEEE: کپی

    معصومه خسروی مشیزی، اصغر سلطانی، و مهرانگیز علی نژاد، “بررسی تطبیقی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران و کانادا،” فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، vol. 2، no. 3 ، pp. 298–323، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/524705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا